• Elisabeth Svensson, Jens Brok och Håkan Rydbergh på Rybro Lastbilar vid en kraftfull och rikligt utrustad kranväxlare. Bygget utgörs av en Volvo FM460 8x4*4 Euro 6, försedd med Hiab-kranen XS 244 HiPro EP-5 och lastväxlaren Multilift XR18SL51. Bilen har 3,7 meter i hjulbas, sovhytt, VDS-styrning, nio tons framaxel och är välrustad med varningsljus, rostfria lådor, arbetsbelysning med mera. – Vi bygger det kunden behöver och som ger effektivitet i uppdragen, framhöll Håkan.
  • När det gällde flest hjul på samma bygge intog Special Trailers i Sverige en tätposition. Företaget är återförsäljare för belgiska Faymonville och visade bland annat en CombiMax tungdragartrailer för laster mellan 50 och 250 ton. – Modulsystem, trombonbalk och sinnrik styrning gör det enkelt att anpassa trailern efter den aktuella körningens behov, berättade Markus Carlsson på Special Trailers.
  • Hammar visade en ny sidlastare med 36 tons lyftkapacitet. – Genom att ta vara på den utveckling som skett på materialsidan har denna fullskalelift blivit två ton lättare, vilket ökar kundnytttan, sparar bränsle och minskar slitaget på bilen, sa Stefan Dahlgren på Hammar.
  • Peter Winbo visade stolt MANs första brandbil på den svenska marknaden. Om- och påbyggnationen har utförts av tyska Gimaex. Kund är Södertörns Räddningsförbund. Det är för övrigt 15 år sedan MAN gjorde Sverige-debut.
  • Finska Limetec, vars huvudmarknad är just Sverige, visade nya konceptet Next, där chassi och skåp samverkar för att ge vridstyvhet. – Det ger en undersida med färre tvärliggare som samlar smuts och fukt, samtidigt som egenvikten minskar, berättade Lars Ahola.
  • Olle Olsson på Gundals Åkeri i Göteborg har ett brett register av kranbilar. I företagets dussinstora flotta finns allt från 18 tonmeter upp till det senaste nyförvärvet på hela 165 tonmeter – ett maxat bygge på 31 700 kg. Bilen är en Scania G490. Kranen från Palfinger bär beteckningen PK 165.002 TEC 7. – Jag är väldigt nöjd med hela bygget, förklarade Olle, särskilt belåten med köregenskaper och stabilitet.
  • Zetterbergs har sedan 1994 sålt produkter från brittiska Heil. För tre år sedan köptes Heil av Farid, som är Europas tredje största tillverkare av renhållningsfordon. Zetterbergs har ett exklusivt avtal för Farids hela sortiment i både Sverige, Norge och Finland. Produktprogrammet omfattar fordon i alla storlekar – från mindre bilar till maxade frontlastare på 32 ton.
  • Michael Högberg på M Högberg Åkeri i Göteborg fick en förfrågan om att köra 40 ton på ett lass. Samtidigt ville Michael ha en trailer som är smidig i stadstrafik. Grundat på sina 20-åriga erfarenheter började han skissa på en lösning, som sedan förverkligades av TB Trailer och nederländska tillverkaren Jumbo. – Med den här trailern klarar jag att transportera 40 ton utan dispenser, samtidigt som jag klarar svängproven med god marginal, berättade Michael.
  • DAF hade mässpremiär för sin första tridembil på den svenska marknaden, här i lastväxarutförande. Nytt var också Nordic Edition – ett stylingpaket för trailerdragare.
  • Det var gott om besökare hos OP Höglunds, som bland annat visade sina båda typer av släpvagnsramar. – För oss är mässan ett värdefullt tillfälle att få möta både befintliga och nya kunder inom skogs- och flistransporter, konstaterade vd Niclas Nilsson.
  • Mattias Strömberg och Nils Karlsson är chaufförer hos Tommys Transport i Skellefteå. Från mässan tog de med sig ett grussläp som lastar 28 100 kg. Släpet från Kolstad Försäljning är idag godkänt för en totalvikt på 38 ton, men är redan från start redo för 42 ton.
  • Peter Jonsson på MT Eksjö demonstrerade en ny och lätt flakstege med kort inbyggnadsmått. Företaget visade även sina nya bandspännare, som blivit lättare att veva.
  • Urban Bolin på Specialkarosser märkte ett stort intresse för företagets höjd- och sänkbara mellanplan – nu i tunnare utförande och med full bredd.
  • Olle Olsson på Gundals Åkeri i Göteborg har ett brett register av kranbilar. I företagets dussinstora flotta finns allt från 18 tonmeter upp till det senaste nyförvärvet på hela 165 tonmeter – ett maxat bygge på 31 700 kg. Bilen är en Scania G490. Kranen från Palfinger bär beteckningen PK 165.002 TEC 7. Olle har även investerat i en ny personkorg, som gör ekipaget redo för arbeten upp till 38 meters höjd. Den imponerande kranbilen visades i Hinz monter.
  • Det duggade tätt mellan nyheterna hos Zepro, som visade flera nya modeller och smarta lösningar. En nyhet är att styrutrustningen flyttar in i stommen från och med årsskiftet. Det ger en skyddad och servicevänlig placering av tekniken. Tobias Corneliusson berättade att det även blir enklare att komplettera med radiostyrning.
  • Be-Ge Industri varvade klassiska modeller med nyheter. Här ses Ulf Krause och Stefan Folkesson. Ulf har tagit plats i maskinstolen Be-Ge 3100.
  • Dometic vet vad som behövs för funktion och komfort. Kylboxar och backkameror är två storsäljare, enligt Michael Olsson.
  • Peter Jonsson på MT Eksjö demonstrerade en ny och lätt flakstege med kort inbyggnadsmått. Företaget visade även sina nya bandspännare, som blivit lättare att veva.
  • Med synnerligen säker hand skapade Quinton Stansfield – en av Sveriges främsta motivlackare, ett djurmotiv på ett tankskydd avsett för en originaltank från Palfinger.
  • Lennart Klingzell kopplade säkert och glappfritt i VBG-montern. Det gjorde han med smidiga VBG MFC – Multi Function Coupling.
  • Elias Hjelm på ExTe visade luftstyrda utlösare för spännare. – De underlättar och sparar tid, både på timmerbilar och i andra applikationer, framhöll Elias.
  • ExTe F8U är en lastbanke med fällbara stakar, som gör timmerbilen flexiblare och ökar möjligheterna till returtransporter. Daniel Persson Nyström demonstrerade funktionen.
  • Ann-Sofie Gunnarsson och Markus Vuoristo på Ängsgården System hade övertygande täckning såväl för sina argument som för olika typer av transporter.
  • Zetterbergs vd Lars Erfäldt och Roberth Löfstedt i glansen av dumperflaket ZD4-LV, som blivit en storsäljare sedan introduktionen på förra Elmia Lastbil.
  • Soliga och varma mässdagar kan det vara lätt att förtränga vinterns snö och is, men det fanns de som påminde om kommande utmaningar. – Plötsligt händer det och då är det en stor tillgång att enkelt kunna sprida saltblandad sand framför drivhjulen, sa Christer Vestlund – andra generationens halkbekämpare på Djurås Verkstad.
  • Anders Nilsson på Iveco hade riktigt bra dagar på mässan och hälsade välkommen till en välfylld monter. Iveco bjöd bland annat på Sverigepremiär för nya Stralis TCO2 Champion och nya Daily Euro 6.
  • DAF hade mässpremiär för sin första tridembil på den svenska marknaden, här i lastväxarutförande. Nytt var också Nordic Edition – ett stylingpaket för trailerdragare.
  • Timbtech har breddat sina bankars invändiga mått från 2,32 meter till marknadsledande 2,39 meter, vilket har gjorts med minimal viktökning. De nya bankarna testas nu hos ett antal samarbetspartners innan det blir lansering i full skapa. – Bankar av det tidigare utförandet kan enkelt kompletteras med distanser och nya stakar för att ge samma lastbredd, berättade Håkan Franzén och Christer Andersson
  • Ljusspridare. Christian Westskytte, Mariola Karlsson, Matilda Artursson och Leif Bäckström visade belysningslösningar i en mängd utföranden i Strands monter, däribland en 25 watts LED-lampa, godkänd även som backljus och med hela 2 200 faktiska lumen.
  • Janne Ivarsson på Kolstad Försäljning AB visade hur trailrar kan optimeras för att kombinera lastförmåga och smidighet. Här vid en schakttrailer med skjutbar kingpin och sista axel. Trailern har medstyrande och hydraulisk styrning.
  • Numera sexcylindriga Amarok var ett rejält dragplåster i Volkswagens monter. Där fanns den i utförandet Aventura, som redan från start är utrustad med det mesta.
  • Volvo Lastvagnar ställde ut sin veteranlastbil – en Volvo Brage L373 X5 från 1955 – och lade samtidigt ut den till försäljning på Tradera. Eurotank stod för auktionens vinnande bud på 131 100 kronor. Pengarna skänks till Kollegahjälpen, som stödjer lastbilschaufförer som råkar ut för traumatiska händelser.
  • Mikael Laitinen på Certex visade ett kryssok för maximalt tio ton. Det teleskopiska utförandet gör att kryssoket enkelt ryms på flaket.
  • Med böjelse för ljus. Simon Wahl och Henrik Löfsäter visade Sternhammars nya LED-ramp med reflektorteknologi och inbyggt positionsljus. Rampen benämns LED curved reflector bar och finns i fem olika längder. – Det böjda utförandet tillsammans med reflektorteknologin optimerar ljusbilden och minimerar ljusförluster, förklarade Henrik.
  • VM Trailer har utvecklat en revolutionerande boggilyft kallad VM Lyften. Genom att med hydraulik lyfta boggin uppifrån istället för att med trycklyft och hävarm trycka upp den underifrån bibehålls frigångshöjden samtidigt konstruktionen sparar vikt och ger en enklare inbyggnad – även vid eftermontage. – Vi använder ett slutet hydraulsystem, som förses med rätt tryck vid installation och som efter varje användning återladdas då boggin sänks ned med luftfjädringen, förklarade Richard Dahlsjö.
  • Frösshammar Däck har en lång tradition av att vara med på Elmia Lastbil. I montern dominerade däck från företagets huvudmärke Wind Power, däribland det storsäljande drivdäcket WDW80, WSW80 för styrande axlar och boggidäcket WGC52. Produktionen av kompletta hjul är förlagd till Örebro, likaså returhanteringen av däck och fälgar. Här ses vd Andreas Westberg tillsammans med säljarna Sören Lindgren och Anders Haraldsson.
  • Mikael Nylén på Laxo demonstrerade snabbkörningsfunktionen Eco Speed, som ökar hastigheten i liftdumperns armsystem. Bland nyheterna fanns också en 8-tons liftdumper, LD86, särskilt framtagen för lite mindre bilar med totalvikter på 14-16 ton. Radiostyrningen, med proportionalstyrning, är densamma som hos de större modellerna. – Vi ser ett ökat intresse för mindre bilar, som är smidiga i stadstrafik, kommenterade Mikael.
  • Cranab premiärvisade prototypen till L-kranen TL-12, som nu utvärderas och som ska finnas för leverans efter årsskiftet. En momentlänk ovanför lyftcylindern bidrar till förbättrad kraft i lyftarmens hela rörelseområde – en teknik som även återfinns på företagets Z-kranar. Vid säljstart kommer TL-12 att erbjudas med dubbelt teleutförande, senare även med enkelt.
  • Per Olsson, vd och majoritetsägare i Parator, vid en sofistikerad lösning som kombinerar effektivitet på väg med smidighet och optimering utifrån bärighetsklass. Konceptet gör det möjligt att ställa av en link, dra in boggin och därigenom komma ner till en fordonslängd på totalt 12 meter.
  • Cranab premiärvisade prototypen till L-kranen TL-12, som nu utvärderas och som ska finnas för leverans efter årsskiftet. En momentlänk ovanför lyftcylindern bidrar till förbättrad kraft i lyftarmens hela rörelseområde – en teknik som även återfinns på företagets Z-kranar. Vid säljstart kommer TL-12 att erbjudas med dubbelt teleutförande, senare även med enkelt.
  • Bo Jonsson på BFAB vid en nyutvecklad smidig asfaltskassett, som underlättar förflyttningen mellan olika uppdrag. Asfaltskassetten har utvecklats i nära samarbete med en av företagets kunder och har visat sig fungera till största belåtenhet.
  • Mikael Nylén på Laxo demonstrerade snabbkörningsfunktionen Eco Speed, som ökar hastigheten i liftdumperns armsystem. Bland nyheterna fanns också en 8-tons liftdumper, LD86, särskilt framtagen för lite mindre bilar med totalvikter på 14-16 ton. Radiostyrningen, med proportionalstyrning, är densamma som hos de större modellerna. – Vi ser ett ökat intresse för mindre bilar, som är smidiga i stadstrafik, kommenterade Mikael.
  • Johan Mattson på Kama lyste upp med nya ledlister från Metec, extraljus med full-led från Cibie och egenutvecklade takbågar med integrerade komboramper som ger både fjärrljus- och pencil-ljusbild. Takbågarna finns för Globetrotter och Globetrotter XL, men är även på gång för nya Scanian.
  • Johan Mattson på Kama lyste upp med nya ledlister från Metec, extraljus med full-led från Cibie och egenutvecklade takbågar med integrerade komboramper som ger både fjärrljus- och pencil-ljusbild. Takbågarna finns för Globetrotter och Globetrotter XL, men är även på gång för nya Scanian.
  • Johan Mattson på Kama lyste upp med nya ledlister från Metec, extraljus med full-led från Cibie och egenutvecklade takbågar med integrerade komboramper som ger både fjärrljus- och pencil-ljusbild. Takbågarna finns för Globetrotter och Globetrotter XL, men är även på gång för nya Scanian.

Bildsvep Elmia Lastbil