• Innan själva uppdraget startar filmas Bygglovs-ekipaget i vacker miljö, typisk för platsen där Madeleine, Matte och Willy ska ta tag i avsomnade projekt.
  • Ett kul uppdrag men det har varit en del strapatser, berättar Bertil Torsson.

Bertil kör bilen åt TV-byggarna

”Bygglovstrailern har tagit mig runt landet”

Bertil Torsson har sett alla delar av Sverige. Och han har fått en inblick hur folk har det. Han har kört Bygglovstrailern åt TV4 i tre år. – Jag halkade in på ett bananskal och har fått se många fina platser, säger 61-åringen.

I vanliga fall jobbar Bertil Torsson i familjeföretaget Södertörns Åkare, ett kranbilsåkeri, tillsammans med sin pappa Torsten och brorsa Bengt, 59. Firman, som har två anställda, startade 1977 och kör containrar men har också lastväxlare.

– Torsten är 88 nu och passiv aktieägare, säger Bertil.

Sommaren fulltecknad

De senaste tre åren har han kombinerat det med att köra Bygglovs semitrailer fullproppad med verktyg och alla andra prylar som behövs för att hjälpa familjer att få fart på renoveringsobjekt som gått på sparlåga. Eller projekt som stannat upp helt.

– Dottern till en av mina kompisar jobbade med produktionen av Bygglov. Jag blev tillfrågad om jag ville köra. Så startade det, säger Bertil.

I april till september har han flackat mellan olika ställen runt om i Sverige där folk fått problem med sina hus. I Jämtland, Västkusten, runt Storstockholm och Skåne har han genom extraknäcket lärt sig vad det står på många av vägskyltarna.

– För min del har uppdraget varit smidigt. Jag kör bara bilen, andra roddar upp det andra. Enkelt för mig, köra lastbil har jag gjort sedan jag var 19.

Släpad baklänges

Dragbilen är en Volvo 750. Trailern ägs av TV4. Men inte ens en sådan bjässe kommer fram överallt.

– Utanför Gävle tvingades vi anlita bärgningsbil för att dra bil och släp baklänges 200 meter upp för en lerig backe där det dessutom varit trångt. På ett ställe i Värmland var det bökigt med vänstersväng och en stolpe som var svår komma förbi. Där byggdes en p-plats.

TV4 hyrde fyrhjulingar för att komma fram med grejorna sista biten.

Varje ställe ska klaras av på fyra dagar.

– När vi kommer fram ska vi filma omgivningarna i ett par tre timmar på morgonen. Det blir bara några sekunder i tv, när bilen susar förbi. Det tar tid att hitta ställen och filma i bygden. Helst ska vi vara på plats nio på morgonen.

Någon enstaka gång har han själv kommit med i programmet.

– Men några sådana saker har jag inget krav på...

Ibland har Bertil legat kvar på hotell.

Hem till firman

– Ofta har jag tagit bilen hem, jag har ansvar för den. Det kan visserligen ta sju åtta timmar. Då har jag kommit hem och kunna jobba. Bättre än att vara kvar och rulla tummarna i flera dagar.

I teve-produktionen ställer många företagare upp med sponsring, andra hoppas på reklam genom att hjälpa till, för att de själva och deras produkter ska synas i rutan.

– Det är ett kul uppdrag men jag har alltid tagit betalt för mina tjänster.

På varje ställe finns ett drygt dussintal personer som ska se till att allt flyter. En egen personal på ett tiotal personer och en handfull hantverkare från trakten. Bertil har fått lära känna tv-personligheter som Willy Björkman, Madeleine Müller Lightner och Matts Matte Carlsson.

– Willy är en jordnära person. Han är som han är, lika rolig som han är i rutan. Madeleine verkar vara en duktig tjej och Matte är på något sätt huvudperson. Den som organiserar och håller i byggmöten. Men de måste förstås rätta sig efter vad filmpersonalen tycker ska vara med. För det mesta är alla på gott humör även om de måste vara borta från sina familjer en stor del av sommaren.

Det kan vara tufft.

– Att göra tv är deras livsstil. Sammanhållningen och glädjen hålls vid liv.

Hur det blir i framtiden för Bertil Torsson är oklart. Den här säsongen har han haft andra planer och står över – åtminstone till april nästa år.