• Rymlig, bekväm och rikligt utrustad. Därtill bränslesnål. Nya Berlingo bygger vidare på modellens framgångsrika tradition.
  • Förarmiljön erbjuder smarta funktioner och många fack för praktisk förvaring.
  • Skåpets bakdörrar öppnas enkelt i 180 grader.
  • Skåpets bakdörrar öppnas enkelt i 180 grader.
  • Det är 1,23 meter mellan de platsbesparande hjulhusen, vilket gör att lastutrymmet sväljer två europapallar.
  • Backkameran visar markeringar för bilens sidor vid körning rakt bakåt alternativt fullt rattutslag.
  • BlueHDi 100-motorer motsvarar redan nu framtida krav i Euro 6-standarden.
  • Påfyllningen av Adblue görs enkelt jämte det vanliga tanklocket.
  • Genomlastningslucka är standard i skåpversionen och öppnar för extra långa föremål.
  • Genomlastningslucka är standard i skåpversionen och öppnar för extra långa föremål.
  • Mittsätet kan fällas och användas som skrivyta.
  • Det högra passagerarsätet kan fällas upp för att ge plats åt höga föremål.
  • Under mittsätet ryms ett låsbart förvaringsutrymme.
  • Lena Rönnelius Ericson, pr- och informationschef, Eric Rinman, produktansvarig, Kent Asplind, försäljning till företag och John Ericson, försäljningsansvarig lätta lastbilar, välkomnar nya Berlingo.
  • Skjutdörr på högersidan och stora bakdörrar ger god åtkomst till skåpet.

Berlingo mot framtiden med brett leende

Klart för Euro 6 - och rekordlåg förbrukning

I mars avtäcktes nya Citroën Berlingo på bilsalongen i Genève. Några månader senare var det dags för den uppdaterade modellen att göra entré i Sverige. Redan ett första ögonkast noterar att modellen fått en ny exteriör. Det framgår tydligt av frontens nya stötfångare, LED-varselljus och kylargrill. Men även i övrigt bjuder modellen gott om nyheter.

Det har snart gått 20 år sedan Citroën introducerade Berlingo. Modellen blev snabbt uppskattad för att vara både rymlig och praktisk. Sedan lanseringen 1996 har modellen sålts i över 2,9 miljoner exemplar runt om i världen. Av dessa har 40 000 sålts i Sverige, varav 29 000 skåpbilar, så rymliga Berlingo är väl spridd bland både hantverkare, serviceföretag och aktiva familjer.

Stark marknadsandel

Citroën har blivit en stor spelare på svenska marknaden för lätta lastbilar, med en marknadsandel på sju till tio procent. John Ericson, försäljningsansvarig för lätta lastbilar på Citroën Sverige, fastslår att Berlingo starkt har bidragit till detta.

– Modellen blev snabbt uppskattad för generösa utrymmen och hög utrustningsnivå redan som standard. Berlingos skåpversioner var dessutom först med tresitsigt utförande som standard, berättar John.

BlueHDi 100

Eric Rinman, produktansvarig på Citroën Sverige, konstaterar att den nya modellen har utvecklats inom design, motorer och en mängd praktiska och smarta funktioner

– Nya BlueHDi 100 är den första Euro 6-klassade motorn för transportbilar. Den ersätter e-HDi 90 och ger högre vridmoment, högre effekt, lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp. Bränsleförbrukningen stannar, beroende på val av växellåda, vid 0,41–0,42 liter per mil, säger Eric.

Bilens avgasrening bygger på användning av Adblue, som förvaras i en 17-liters behållare bak i bilen. En fyllning av Adblue uppges räcka till över 2 000 mil. Påfyllningen görs enkelt jämte bränsletankens påfyllningsrör.

– För många användare räcker det att fylla på Adblue då bilen är på service, men blir det dags dessförinnan varnar systemet i god tid. Det går inte att missa, försäkrar Eric.

Stor lastvolym

Precis som tidigare erbjuds Berlingo Transport i två storlekar, med lastvolymer upp till 3,3 respektive 3,7 kubikmeter. Tack vare genomlastningsluckan kan lastvolymen utökas till maximalt 4,1 kubikmeter.

L1-versionen av Berlingo Transport har samma yttermått som familjeversionen Multispace: 4,38 meter lång, 1,81 meter bred (exklusive sidospeglar) och 2,73 meter hög. L2-versionen mäter ytterligare 25 centimeter.

Berlingo Transport lastas i standardutförande från skjutdörren på högersidan eller via bakdörrarna. Genom att frikoppla en spärr kan bakdörrarna öppnas i 180 grader. För den som så önskar kan modellen förses med girafflucka eller skiljeväggar med lucka.

Flexibla säten

Förarhytten i Berlingo Transport ger med sina tre platser flexibilitet i antalet passagerare, men är också utvecklad för att ge extra lastutrymme. Den ljuddämpande mellanväggen mot förarhytten har genomlastningslucka som standard, så med det högra passagerarsätet nedfällt går det att transportera föremål med en längder upp till 3 meter (L1) respektive 3,25 meter (L2). Samma säte kan också fällas upp likt en biografstol, vilket ger både golvyta och höjd för höga och ömtåliga föremål. Mittsätets ryggstöd kan fällas ned för att ge en skrivyta. Under sitsen finns ett låsbart förvaringsutrymme.

Rikligt utrustad

Bland den väl tilltagna standardutrustningen återfinns bland annat farthållare, ESP, ASR, starthjälp i backe, airbag även på passagerarsidan, elinfällbara och uppvärmda sidospeglar och elfönsterhissar. I ett Pro Pack har Citroën samlat bland annat dimljus och LED-varselljus fram, luftkonditionering, 7-tums pekskärm, radio med USB- och AUX-anslutning, Bluetooth-handsfree, parkeringssensorer bak, inklädnad av skåp och bakdörrar, stötfångare lackade i bilens färg, kromad frontgrill och matchande navkapslar.

Som tillval finns även andra paket, däribland ett som består av motor- och kupévärmare. Berlingo har tre års nybilsgaranti och assistansförsäkring (tre år eller maximalt 10 000 mil). Just nu bjuder Citroën på tre års fri service. Serviceintervallet är 3 000 mil alternativt tolv månader.

Bilen som Åkeri & Transport fick möjlighet att prova var förutom Pro Pack extrautrustad med tvåzons automatisk klimatanläggning, bakkamera och navigationssystem. Bland utrustningsalternativen kommer det även att finnas främre parkeringssensorer och automatisk panikbroms.

Mångsidig pekskärm

Pekskärmen används smidigt till både navigation, backkamera och mediafunktioner. Växelspaken är inbyggd i instrumentbrädan. Ratten kan regleras på både höjden och djupet. Förarmiljön är generöst utrustad med förvaringsutrymmen i form av både små och stora fack.

Motoralternativet BlueHDi 100 (Euro 6-standard) ger tillgång till 100 hästkrafter. Inledningsvis kombineras motorn med konventionell manuell växellåda, men under hösten blir den även tillgänglig med en sexväxlad elektroniskt styrd kopplingsfri växellåda, som förutom automatisk växling även ger möjlighet att manuellt paddla växlarna upp och ned. Skåpversionerna av Berlingo kan även utrustas med fyrhjulsdrift från det franska företaget Dangel. Med fyrhjulsdrift ökar frigångshöjden med sex centimeter.

I slutet av juni rullade demobilar ut till återförsäljare, så försäljningen av den nya modellen är redan igång. Nya Berlingo finns även i en eldriven version, med en motor på 67 hästkrafter och 17 mils räckvidd mellan laddningarna.