• Sandbilen, värd 325 000 kronor, försvann under provkörning. Säljaren blev blåst på hela summan. Foto: Larmtjänst
  • Många tunga fordon, och annat stöldgods, går till öst och vidare till forna Sovjetstater, säger Mats Galvenius. Foto: Larmtjänst
  • Mats Carlsson varna säljaren från att släppa ifrån sig nycklarna innan affären är klar. Foto: Larmtjänst
  • Säljaren trycker på knappen för betalning. Allt ser okej ut. Överföringen stoppas. Köparen kollar inte att pengarna verkligen kommit in på kontot. Så går swish-bluffen till. Foto: Clas-Göran Sandblom

Bedrägerierna bara ökar i antal

Avbrutna Swishbetalningar, stulna nycklar och bluffar

Swish är det nya sättet att bluffa till sig lastbilar och entreprenadmaskiner. – Det finns olika varianter där bedragaren visar att pengarna överförts via en banktransaktion, säger Mats Galvenius, vd för Larmtjänst, där åtta tidigare poliser jobbar för att hitta stöldgods – i Sverige och utomlands.

Med dagens nycklar är det svårare att stjäla ett fordon. Därför ökar bedrägerierna, med hjälp av it-tekniken och möjligheterna att betala via nätet – swish.

– Säljaren tror att allt är klart när de ser att köparen för över pengarna. Alla vet inte att det kan finnas en stoppfunktion och pengarna därför inte kommer in på säljarens konto, säger Galvenius.

Så gick det till när en chaufför i Knäred skulle sälja en grusbil, en Volvo FM12.

Tre personer kom hem till hans bostad i södra Halland. När priset var klart visade köparen att 175 000, överförts till ägaren. Person nummer två satt kvar i den bil de kom med. Person nummer tre gav sig av på en provtur.

När han inte kom tillbaka ringde "köparen" till provköraren, ett fejkat samtal visade det sig, och förklarar sedan att det uppstått ett missförstånd. "Allt är i sin ordning" bedyrade han.

Försvunnen

Efteråt har det varit omöjligt få tag i såväl köparen som lastbilen.

Mats Carlsson, en av utredarna på Larmtjänst:

– Transaktionen hade avbrutits, säljaren fick aldrig sina pengar. Sättet att bluffa är ofta använt vid andra bedrägerier, i princip allt som säljs på Blocket. Det är viktigt att säljaren direkt kollar sitt konto, om pengarna kommit in, innan fordonet släpps iväg.

Rullar kanske i Sverige

Han tror inte att bedragarna tagit risken att föra ut den 14 år gamla lastbilen ur landet.

– Detta är inte ett optimalt objekt att sälja vidare utomlands. Det vore konstigt ta risken. Det kanske kommer att användas till något annat brott. Men det är inte ofta som en grusbil med tipp stjäls. Varför den inte hittats är svårt att veta.

Mats Carlsson säger att köparna oftast ger ett seriöst intryck.

– Jag förstår att säljaren kan bli uppsnurrad. Folk som annonserar sina fordon kan bli uppringda av någon som påstår att han kontaktats av en kund som är intresserad. Köparen kräver att försäljningen ska gå genom firman för att ordna finansiering och garanti. Folk kollar köparens hemsida som ser helt okej ut och nappar allt för ofta. I många fall är det ett blufföretag som bara är igång under kort tid för att lura så många som möjligt.

Såväl bilar som hemsida försvinner snabbt.

Vad ska säljaren tänka på vid provkörning?

– Var med i bilen, släpp inte iväg den till någon okänd innan pengarna finns på kontot. Ha hela tiden koll på samtliga nycklar. Det finns de säljare som nästan blivit nermejade när de försökt ställa sig ivägen när de inser att de har att göra med en bedragare och försökt stoppa fordonet.

Nyckelslarv

En chaufför i Skivarp, Skåne, blev i oktober av med VW Caddy när han slappnade av hemma med musik på hög volym efter jobbet. Tjuven smög sig in i lägenheten och rotade fram nycklarna i en jacka som hängde innanför dörren.

– Tjuvarna vet att nycklarna oftast läggs i hallen. Har de tur så är ytterdörren olåst. Annars kan de krossa en ruta, ta sig in snabbt och försvinna lika fort, säger Gavenius.

Larmtjänst arbetar på uppdrag av tio försäkringsbolag.

– Vi håller ett register över stulen egendom och larmar ut stölderna via sms till tull, polis och hamnar. Godset exponeras i sociala medier och på vår hemsida. Viktigt är att de drabbade hör av sig snabbt, säger Mats Galvenius.

Allmänheten tipsar

Stulet gods påträffas och återförs till försäkringsbolagen för 70 miljoner årligen.

– En del hittas av polisen och vi identifierar godset så att ägaren får tillbaka det. Annat gods, mellan tio och tjugo miljoner, får vi in via tips från allmänheten.

En del återfinns utomlands.

Galvenius:

– Vi tror att internationella stöldligor för ut gods ur landet, främst lyxbilar och båtmotorer, för upp till två miljarder per år. Polen och Litauen är de länder dit svenska bilar skeppats. En del hittas av tull och polis där. Många går vidare till Ryssland och forna sovjetstater.

Påfallande är att de tunga fordon som fanns med på senaste listan är stulna i södra Sverige, nära till Öresundsbron och många färjeförbindelser. Oftast efter nyckelslarv. Värdet beräknas till drygt två miljoner kronor.

När det gäller entreprenadmaskiner är flera objekt värda över miljonen.