• Den nya gigantiska L25H är världens största ramstyrda dumper och kan lasta 55 ton. Helt naturligt drar den många besökare till sig.
  • Loud Up North skulle inte vara sig själv utan stora Cat-maskiner som man kan provköra.
  • Bixz är på mässan för första gången med sina yrkeskläder. Mattias Heikki och Lotta Vennberg servar kunder från hela Norrbotten i sina butiker.
  • Från Vännäs kommer tre glada gossar från Payback. De visar upp oljor och rengöringsmedel som anses vara unika på marknaden för sina goda egenskaper.
  • I SweCons monter finns det gott om plats att snacka stora maskiner. Mikael Nordell och Fredrik Rigö guidar gärna till sin L60 Light duty som bantats med mindre hjul och stänkskärmar samt lättare motor för att passa bättre i stadsmiljö.
  • Mässan har en rekryteringssatsning på gymnasieungdomar i närområdet. De kan gå en kunskapsslinga och har fritt inträde för att få inspiration.Liam Pekkola-Persson, Rasmus Öhrling och Jimmy Sandqvist kollar på Volvo-maskiner.
  • Jan-Olov Eriksson, Roland Berg och Mikael Lundgren från Piteå kommun är på mässan för att kolla på lastbilar och hämta inspiration.
  • Roger Ignberg från Awimex menar att de håller ett brett och komplett sortiment av strömförsörjning och ljuskällor som säljs även till privatpersoner.
  • - Vi har en av de största montrarna, för det gäller att synas, säger Tomas och Eva Ericson, ägarna till E-son Trading från lilla Kåge. Företaget visar gärna upp sin egna världsnyhet - den hydrauliska tjälkroken med gripfunktion.
  • Marit Wester och pejman Sothabi företräder amerikanska Donaldson som tillverkar luft- och bränslefilter. Här vill man träffa chaufförerna som kör maskinerna som alltid behöver nya filter.
  • Benny Granath berättar om Ljungbys rälsgående L15 Rail, som tagits fram för att spårägarna har krav om drivning på järnhjulen.
  • Kent Gren och hans mässkollegor berättar gärna om hur Corvara har specialiserat sig på håltagning, rivning och sanering.
  • Kent Isacsson från Bil Dahl i Luleå menar att många kan ha haft en lite avig känsla till Mercedes Benz sen tidigare, men att varumärket nu satsar hårt på att förbättra lastbilarna.
  • Airrex marknadsför sina dieseldrivna fläktar och värmare. Marcus Juselius menar att en investering betalar igen sig över en vinter. Han jobbar för Rex Nordic som importerar Airrex-produkterna för hela Norden.
  • I Strömans monter ståtar Björn Kronberg med en egenutrustad Scania som också har egen utvecklad hydraulik.

Bästa året för Loud Up North

När årets Loud Up North var tillbaka i Boden drog mässan många förstagångsutställare från närområdet. Den hade också en tydlig inriktning på rekrytering för skogs- och entreprenadbranschen, och de cirka 7 000 besökarna kunde glädjas åt en solig start på mässan.

Den första montern som mässbesökarna möts av är Bil Dahl som återigen visar både transportbilar och lastbilar från Mercedes Benz. Nytt för i år är att besökarna kan provköra två av de tyngre fordonen.

– Det viktigaste är att få in potentiella kunder i bilarna så dom får känna känslan, det är ofta en aha-upplevelse. Många kan ha en lite avig känsla till Mercedes men det har hänt mycket hos oss de senaste tio åren. Numera har vi bra fyrhjulsdrift samt slitagefri turboretarderkoppling, samma som tungdragarna haft förut, berättar Kent Isacsson, säljare på tunga fordon från Luleå.

Han menar att Mercedes Benz satsar mer än nånsin på lastbilssidan och har en bra eftermarknad.

– Vi växer starkt i Sverige överlag men absolut mest i norra delen av landet.

Han har precis guidat tre herrar från Piteå kommun som letar en ny lastbil. Enhetschefen Roland Berg menar att man ska byta ut en bil och då har sneglat på Merceds.

– Vi hämtar också lite inspiration från alla områden här på mässan. Vi har ju grävare och många inlejda entreprenörer i kommunen, berättar verkstadschefen Mikael Lundgren.

Om mässan tidigare år haft en tydlig riktning mot gruvindustrin så är den nu bredare och även vinklad mot skogs- och entreprenadbranscherna som skriker efter personal inom flera yrken. Första upplagorna av Loud Up North var klart mycket mer riktade mot gruvnäringen.

Världens största ramstyrda dumper

I år fick mässan besöksrekord med ca 7 000 personer, inte minst av ca 750 ungdomar från Björknäsgymnasiet och Kalix Naturbruksgymnasium som kunde gå en kunskapsslinga. Tre nyfikna som gärna klättrar i hytterna och klämmer på maskinerna finns i Swecons monter. Liam Pekkola-Persson som går andra året på Lättmek och Rasmus Öhrling från åk 1 Fordon tycker det är kul att kolla på allt mässan erbjuder.

– Det är bra att få se sånt här på nära håll om man vill börja jobba på anläggningssidan. Man får många intryck, säger Jimmy Sandqvist som går åk 1 Bygg på Björknäsgymnasiet.

De har redan kollat närmare på den gigantiska L25H-dumpern som faktiskt är världens största ramstyrda dumper och lastar 55 ton. Naturligtvis med modern steg VI-motor.

Fredrik Rigö gillar att SweCon kan vara med och inspirera ungdomarna inför sina gymnasieval.

– Vi har också ett ansvar för att locka in fler i branschen, menar han.

Steelwrist är ett nytt varumärket på mässan. Företaget kommer från Sollentuna har stora förväntningar på sina tiltrotatorer och snabbfästen för grävmaskiner och grävlastare. Och en stor del av kollegorna på entreprenadbranschen finns ju här i Boden.

– Det här är en jättesnackis i branschen, att det finns en ny produkt att välja till en något lägre prisbild, säger Joakim Berglund från Steelwrist.

En världsnyhet från Kåge

Ett mer etablerat mässföretag är Ströman som levererar det mesta i maskinväg när det gäller vägunderhåll. Säljaren Björn Kronberg berättar om Karlstadslaken som halkbekämpar och dammbinder med stora besparingar av både pengar och miljö. Men han vill också gärna lyfta fram företagets nyhet - sopbilen CityCat som är eldriven.

– Den är helt tyst och passar perfekt att sopa gatorna med på natten.

Ett lite mindre företag på mässan är E-son Trading från Kåge, som dock har en av de största montrarna. Det behövs för alla Kubota-maskiner som man återförsäljer i norra Sverige.

– Kubota är störst i Sverige på arbetsmaskiner upp till nio ton. Och i dag har vi haft väldigt många presumtiva kunder här, köpstarka jord- och skogsentreprenörer. säger Tomas Ericson.

Men stoltast är han för den egna uppfinningen och världsnyheten - en hydraulisk tjälkrok med gripfunktion, extra stor brytplatta och schaktblad.

– Den är unik för att den kan klämma fast stubbroten med den hydrauliska armen. Det är roligt att få vara först i världen med nåt.

Längre bort syns Ljungbys monter med sin gulröda logga. Här vill Benny Granath berätta om den rälsgående L15 Rail, en hjullastare som är självdrivande med egen styrenhet.

– Det kommer från ett växande krav från spårägarna om att ha drivningen på järnhjulen för att inte förstöra sensorer och växlar, säger Benny.

Ljungby är här för att fånga upp fler norrländska kunder än de man redan har, bland annat i Malmfälten. Att vara med på mässan kan bara bättra på läget.

Blandning av ljus och ljud

Drivex från Edsbyn har också funnits länge i sin bransch. Företaget har egen tillverkning på redskap till jordbruksmaskiner och hjullastare och är på Load Up North för tredje gången.

– Vi är inte så jättestarka i norra Sverige och eftersom det är en mördande konkurrens är det bra att vara på plats, konstaterar Robert Eriksson medan han bjuder på varm korv.

Mässan brukar av tradition omfatta ett par montrar med ljus- och strömleverantörer. Den här gången är Awimex ganska ensamma där de står intill inomhushallen.

– Vi är också bredare än många andra och en komplett leverantör. Men självklart måste vi sprida budskap om vårt sortiment, säger Roger Ignberg som utgår från Piteå.

Inne i mässhallen finns flera montrar som drar mycket besökare. GlasWeld från Karlstad har en hög ljudnivå när de demonstrerar hur de reparerar bilglas. Företagets tjänster omfattar stenskottslagning, renovering av strålkastare och polering av repor i glas.

– Vi köper in grejorna från USA och har Volvo Trucks som kund. Men även fönsterputsare. Vi tror att vår teknik även kan attrahera gruventreprenörer också, säger ägaren Esbjörn Rönnholm mellan demonstrationerna.

En bit därifrån står Bixz från Boden som erbjuder yrkeskläder och profilering, och är på mässan för första gången.

– Vi har redan många yrkeskunder som är här på mässan, men naturligtvis hoppas vi få hit även nya kunder, säger Lotta Vennberg glatt och resonerar vidare med monterbesökarna.

Mässans bästa år

Ett annat förstagångsföretag är Sustainalube med produkter som spås stora framgångar. Tillsammans med forskare på Luleå Tekniska Universitet har de nämligen lyckats ta fram en ny typ av giftfritt, bionedbrytbart och vattenlösligt smörjmedel med glycerol som bas.

– Vi startade produktionen 2015 efter samverkan med forskningen och mottagandet har varit bra. Folk är nyfikna och exempelvis skogsentreprenörer är väldigt nöjda med sågkedjevätskan. Samtidigt finns det också ett visst motstånd. Skeptikerna tror ju ibland att om det är miljövänligt så är det inte bra, skrattar Anton Flygare.

Vid utgången huserar PeBe som säljer egentillverkade överdragsklädslar. När företaget startade 1979 fanns det 29 tillverkare, i dag är man ensam. Det är fortfarande likt sadelmakeri - ett hantverk, om än maskinsytt, eftersom mallarna skapas för hands.

– Vi säljer mycket skräddarsytt till transportbilar och entreprenadfordon, exempelvis till John Deere, berättar Johan Wenke och tillägger att de redan fått in nya kunder första dagen.

Efter mässans slut är mässgeneralen mer än nöjd med årets upplaga av Load Up North.

– Det har nog varit vårt bästa år. Utställarna har varit oerhört positiva och många har bokat om sig till nästa år. Då fortsätter vi i Boden och sen i Umeå 2019. Där kommer en stor nyhet med Truck Meet - det finns ett jättestort intresse att ställa ut häftiga lastbilar, avslöjar Bo Sandström.