• När blixthalkan slår till blir det bråda dagar. Här en olycka med flera bilar inblandade.
  • – Ingen dag är den andra lik. Det ger variation och det passar mig, säger Robert Malmquist.
  • Den terränggående tungbärgaren är en stor tillgång när grävmaskiner, skogsmaskiner, traktorer med mera behöver hjälp att komma loss.
  • Samlad trupp. Här ses Kristoffer, Joakim, Andreas, Robert och Mariana.
  • Lyftkuddarna är till stor hjälp i besvärliga uppdrag och bidrar till skonsamma bärgningar.
  • Lyftkuddarna är till stor hjälp i besvärliga uppdrag och bidrar till skonsamma bärgningar.
  • Lyftkuddarna är till stor hjälp i besvärliga uppdrag och bidrar till skonsamma bärgningar.
  • Företagets Scania SBAT 111 före ombyggnaden till tung terrängbärgare.
  • En skördare får hjälp att komma loss.
  • En skördare får hjälp att komma loss.
  • Grävmaskinen hade gått ner sig ordentligt, men kom till slut på fast mark igen.
  • Grävmaskinen hade gått ner sig ordentligt, men kom till slut på fast mark igen.
  • Grävmaskinen hade gått ner sig ordentligt, men kom till slut på fast mark igen.

Bärgningsfirma där alla drar åt samma håll

Malmquist gillar inte att sitta fast

En tungbärgare, en terränggående tungbärgare och ytterligare några bärgningsfordon. Därtill en rejäl uppsättning lyftkuddar. Det ger 50-årsjubilerande Bärgningsservice J.A. Malmquist AB i Kungs Barkarö, Västmanland, muskler för riktigt krävande uppdrag. Företaget hittar dessutom styrka i att syskonen Malmquist drar åt samma håll.

– Många undrar hur vi får samarbetet att fungera när vi är fyra syskon, men för oss har det inte varit några problem. Vi har alltid dragit åt samma håll, berättar Robert Malmquist, som driver företaget tillsammans med syskonen Mariana, Ulrika och Andreas.

– En förklaring är nog att vi alla har vuxit in i branschen och har förståelse för vad jobbet innebär. Likaså att vi kompletterar varandra. Jag har lätt att komma med idéer och då är det bra att det finns andra som bromsar, säger Robert med ett leende av självinsikt.

Syskonen Malmquist har varit med om att bärga fordon sedan barnsben. Det var deras far, Jan Malmquist, som grundade företaget 1964. Även modern, Birgitta, jobbade i företaget. Av dagens fyra delägare är tre aktiva i bolaget. Undantaget är Ulrika, men båda hennes söner – Joakim och Kristoffer Holmkvist – jobbar som bärgare i företaget.

Långväga uppdrag

Bärgningsservice J.A. Malmquist AB är anslutet till Assistancekåren. Utöver bärgning erbjuds vägassistans och transporter av fordon av alla slag. Arbetsområdet är främst Västra Mälardalen, den så kallade KAK-regionen (Köping-Arboga-Kungsör).

När det gäller maskinbärgning i terräng blir det även mer långväga uppdrag, likaså när det gäller insatser som kräver lyftkuddar.

Det är inte bara företagets ägare och medarbetare som kompletterar varandra. Fordonsparken har formats för att klara hela bredden av bärgningsuppdrag:

Scania P114 6x2, tungflakbärgare, utrustad med 10-tons flak och 10-tons lyftbom samt vinschar på 15 och 5 ton.

Volvo FLL 4x2, flakbärgare. 6-tons flak, 3-tons lyftbom och vinschar på 4,5 respektive 3,5 ton. Hydrauliskt utskjutbara lastramper gör bilen extra lämplig vid lastning av fordon med låg markfrigång.

Scania SBAT 6x6, terränggående tungbärgare, för riktigt krävande uppdrag. Vinschar på 32 och 7 ton.

Chevrolet Silverado 3500HD 4×4, garagebärgare. Smidig bärgare med god lastförmåga. Har självlastande aggregat, radiostyrning på alla funktioner, kranbom, 4,2 tons vinsch, dolly med mera.

Toyota Landcruiser 4×4, garagebärgare. Smidig fyrhjulsdriven bärgare, som tjänstgör som reserv och resursförstärkning. Perfekt för bärgning av lätta fordon på besvärliga platser. Bland annat utrustad med 2,5 tons hydraulisk vinsch.

Egen ombyggnad

Maskinbärgning är ett specialområde. Här är företagets sexhjulsdrivna terränggående tungbärgare en stor tillgång. Den baseras på en modell som ursprungligen utvecklades för det svenska försvaret. Ombyggnaden från militärgrön lastbil till rödgul välutrustad bärgare gjordes i egen regi i företagets verkstad.

– Den tar sig fram bra i terrängen och klarar att dra loss det mesta som sitter fast, lovar Robert.

Smidiga lyftkuddar

I företagets kuddkärra finns totalt 15 lyftkuddar, från små till riktigt stora. De största mäter 1,5 meter i diameter och når en höjd på 2,4 meter. Kuddarna skjuts in under fordonet som ska bärgas och pumpas sedan upp med hjälp av en bensindriven kompressor. Slangarna kopplas till ett manöverbord, som gör det enkelt att fördela luften och kontrollera lyften.

– Kuddarna är en stor tillgång när vi ska få upp fordon som ligger illa till, men också för att låta dem landa mjukt på hjulen igen, förklarar Robert.

Att både lyft och landning sker mjukt och följsamt betyder mycket för att bärgningen ska bli så skonsam som möjligt.

– Det kan spara mycket i minskade reparationer och kortare stillestånd att bärga så skonsamt som möjligt, till glädje för såväl försäkringsbolag som fordonsägare.

Stor variation

Mest intensivt är det förstås under vinterdagar då förare överraskas av besvärligt väglag. Inom loppet av några minuter kan flera av bärgningsbilarna rulla ut på uppdrag. Vid blixthalka blir det långa arbetsdagar och -nätter.

I sådana situationer kommer avställningsytorna vid stationen i Kungs-Barkarö väl till pass för mellanlagring av bärgningsobjekt.

– Men även sommartid, under semestern, är det mycket att göra, då turister får bekymmer med sina bilar. Fördelningen av larm blir förstås betydligt jämnare än på vintern, men visst det finns variationer. Om det regnar passar turister på att resa och då blir det jobb på dagtid. Är det vackert väder blir det mer att göra på kvällarna, berättar Robert.

Robert uppskattar variationen som jobbet bjuder. Ingen dag är den andra lik och det krävs kunskap och ett sinne för problemlösning för att reda ut krävande uppdrag.

– Det är en del av tjusningen med jobbet, tillägger han.