• Den förstärkta stötfångaren gör Volvo FH ännu mer lämpad för miljöer där det är stor risk för skador.

Även Volvo siktar på entreprenadbranschen

Volvo Lastvagnar utökar nu sitt Volvo FH-erbjudande med en ny förstärkt stötfångare. Den förstärkta fronten ger lastbilen en robustare profil som gör den lämplig för mer krävande uppdrag, såsom anläggningsarbete och timmertransporter. Volvo FH med förstärkt stötfångare presenterades på Intermatmässan i Paris.

- Den förstärkta stötfångaren gör vårt nya flaggskepp Volvo FH ännu mer mångsidig genom att den tillför en robustare profil till lastbilens överlägsna kraft, dynamiska körupplevelse och höga komfortnivå. Det gör lastbilen även lämpad för miljöer där det är stor risk för skador, säger Ricard Fritz, Vice President, Volvo Trucks Brand.

Den nya förstärkta stötfångaren för Volvo FH är tillverkad utifrån samma principer som fronten till Volvo FMX, som är byggd för just krävande anläggningsarbete. Hörnen och hasplåten tillverkas av 3 mm tjockt stål. Det fasta fotsteget ovanför hasplåten är integrerat i konstruktionen.

I och med att stötfångaren är placerad högre upp får lastbilen en bättre frigångsvinkel fram - över 20 grader på fordon med det extra höga anläggningschassiet som introducerades för Volvo FH 2014. Den certifierade bogseröglan av gjutjärn som klarar hela 36 ton erbjuds nu som fabriksmonterat tillval.

Tuffare profil

- Designmässigt låg utmaningen i att göra fronten robust, utan att påverka det visuella intrycket för mycket. Linjerna hos de kilformade stålhörnen sveper elegant mot stötfångarens mitt. Det ger en diskret men robust design som inte förändrar Volvo FH:s unika premiumkänsla, säger Rikard Orell, designchef på Volvo Lastvagnar.

För att stötfångaren ska kunna ta de första smällarna i tuffa miljöer har den utökats 132 mm framåt. Den ger därmed ett bra skydd för till exempel strålkastare och andra viktiga delar.

- Volvo FH med förstärkt stötfångare lämpar sig väl för naturligt tuffare miljöer, till exempel på byggarbetsplatsen eller ute i skogen. Den är även perfekt för tunga fjärrtransporter på marknader med dåliga vägar, avslutar Ricard Fritz.