Automässan viktig för motorbranschen

Automässan är en viktig och stor manifestation för motorbranschen. Det menar Anders Ekberg, ansvarig för branschföreningen Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, engagemang i mässan. En majoritet av medlemsföretagen ställer ut.

Nedräkningen inför Automässan 2017 i januari rullar på. Både utställare och besökare gör sig redo inför sitt deltagande under de fyra dagarna den 18 till 21 januari, på Svenska Mässan i Göteborg.

För de välkända bildelsgrossisterna ABR, Atoy och Autoexperten/KGK är Automässan den viktigaste branschhändelsen vart tredje år – det ska göras affärer och affärs- och leverantörsrelationer ska utvecklas.

ABR, AB Reservdelar, firar 75 år 2017 och vd Juan Garcia har stora förväntningar på Automässan.

– Det är jätteviktigt att träffa hela branschen, såväl våra kunder som deras kunder, verkstäder och leverantörer. I den digitaliserade eran är det viktigt att odla och befästa relationer, vilket vi kommer att göra under mässan.

Men ABR är inte ensamma om att se fram mot Automässan. På mässan kommer Atoy att lyfta fram sitt kedjekoncept BDS.

– Vi satsar jättemycket på mässan med fokus på BDS, inleder Robert Bergqvist, sedan i våras vd för Atoy.

Även KG Knutsson fokuserar på sitt kedjekoncept, AutoExperten, under Automässan.

– För oss är det jätteviktigt att vara med. Denna gång har vårt, KGK:s, deltagande en övervikt för Autoexperten, och vårt budskap är tydligt – vi vill växa, berättar Anders Nilsson, affärsområdeschef på KGK.