• Det var totalt 338 utställare och 21 642 besökare på årets MaskinExpo. Ett resultatet som innebär en kraftig ökning jämfört med i fjol.
  • Marknadsansvarige Carina Tegelberg och VD Göran Carlsson, är båda helnöjda med årets mässa. Foto: Alf Wesik
  • Kalle Svalborg från Maskinhistoriska Föreningen, lockade många nyfikna när han startade denna Scania V8, med ett fantastiskt härligt och brutalt ljud. Foto: Alf Wesik

Åter solsken över MaskinExpo

Utställarkurvan pekar uppåt och besökarna gjorde många affärer

”Tillförsikten och framtidstron är tillbaka”

Det verkar onekligen som om STOXA-gänget på MaskinExpo, har tumme med vädergudarna. För hur kan man annars förklara att det var hällande spöregn dagen innan årets entreprenadmässa – och spöregn dagen efter!? Men där emellan strålande solsken, vackert väder, glada miner, bara armar och ben – och över alltihop en lagom ljum bris. Årets MaskinExpo blev en succé, det råder ingen tvekan om saken, en riktigt het affär.

Det fanns olyckskorpar som kraxade när först familjen Wirenholt, med bland annat Carina Tegelberg i spetsen, blev utputtade från Barkarby flygplats, där kommunen bestämt att det skulle byggas bostäder istället. Ännu hesare krax hördes när evenemanget på det nya STOXA-området utanför Sigtuna och någon mil ifrån Arlanda, inte blev den totala succén, som präglat en följd av ständigt expanderade mässor.

Men kanske var det satsningen på nya krafter i ledningen, som gjorde susen. Kanske var det schackdraget att strunta i familjetraditionerna och hitta en helt ny lösning, på problemet, som blev räddningen.

Göran Carlsson rekryterades som ny VD, med en oerhört stor erfarenhet från det privata näringslivet, främst som ledare inom flera stora butikskedjor.

- Det fanns nog de som vädrade problem även med en sådan lösning, men vi gjorde klart redan från början att det absolut inte fick finans någon dold agenda, mellan ägarfamiljen och verkställande tjänstemän. Och det har det inte varit, det fungerar perfekt. De har en jätteerfarenhet i familjen och vet såväl vilka problem som finns och vad som är vettigt att satsa på, medan jag kommer med nya idéer och helt nya infallsvinklar på frågeställningarna.

Värmande handslag

Det märktes redan från starten av samarbetet att det gav en skjuts i arbetet. Sent i höstas låg antalet anmälda utställare på knappa 290 och det var inte bra.

- Jag satte upp målet att vi skulle nå upp till 350 och det var tufft, eftersom det i praktiken inte återstod så lång tid att arbeta på. Men 350 utställare blev det, brutto och även om några återbud kom just innan mässan startade, som alltid, så fanns 338 utställare på plats.

Ännu roligare är att utställarna verkade mycket positiva till MaskinExpo anno 2014 och en hel del rapporterade finfina affärer.

- När man spontant får ett handslag ute på mässområdet, med tillropet ”bästa mässan någonsin” - ja, då är det mycket lätt att glömma alla bekymmer. Det känns jättehärligt, spontant från hjärtat, det är verkligen kul, säger Göran Carlsson.

Mängd likheter

Han har visserligen en bakgrund inom detaljhandeln och har bland annat varit ansvarig för att bygga upp Media Markt i Sverige, varit VD för Hemmabutikerna och VD inom Woody Bygghandel.

Men detta måste väl ändå vara en fullständigt annorlunda upplevelse, att basa för en maskinentreprenadmässa, den största i Norden?

- Nej, egentligen inte, det finns en mängd likheter. Bland annat kan det liknas vid att öppna en ny butik. Massor av förberedelser för att det ska bli så bra som möjligt. Premiärdagarna blir som mässarna i detta fallet.

Och kundkontakterna då, kunder i butiken i det ena fallet och mässbesökare i det andra.

- Ganska lika där också. Vi skapar en marknadsplats, där våra samarbetspartner, antingen det är utställande företag eller leverantörer, ska ges bästa möjliga förutsättningar att nå ut med sina budskap och sälja så mycket som möjligt.

- Allt handlar om att lyssna och verkligen utvärdera, samt genomgöra, vad de olika företagen vill. Det är ju trots allt de som är experter på den biten.

Irriterande missar

Allt är dock inte rosenrött – och då tänker vi inte på de 400 flaggstänger som ska tvättas inför varje evenemang på STOXA, utan vissa små irriterande felkällor.

- Ja, jag sitter just nu och tittar på kartor över området. Till nästa år blir det ytterligare en förtätning av området. Vi ska anlägga nya vägar och förenkla logistiken inom området, bland annat med infartsmöjlighet från två håll.

Ett annat område som fick utstå viss kritik var restaurangverksamheten.

- Inte på så sätt att maten var dålig eller servicen, det var tvärtom faktiskt. Mem nej, det var logsitiken under vissa tidsperioder som spökade. Personalen räckte helt enkelt inte till när besökarna hopade sig, det blev irriterande köer och det måste vi lösa till kommande år. Liksom vi funderar på att komplettera med olika restauranger, kanske någon representations- eller VIP-restaurang eller liknande.

I övrigt ska campingen göras större eftersom fler och fler valt den möjligheten, såväl utställare som besökare till MaskinExpo.

Stor försäljning

Det officiella resultatet för årets mässa blev alltså 338 utställare och totalt 21 642 besökare, det sistnämnda innebär en ökning med 13 procent.

- Vi är verkligen helnöjda, säger Carina Tegelberg, mässans marknadschef och hänvisar bland annat på en rad positiva reaktioner på olika sociala media:

- Trevligt, varmt och vänligt är vanliga kommentarer, säger Carina Tegelberg. Det är roligt att höra och ännu roligare att så många rapporterar god försäljning. En utställare sa redan första mässdagen att han skulle bli rejält förvånad om han inte såldes för minst tio miljoner innan dagen var över.

Nya utställare som John Deere och Peters Skogsmaskiner säger sig vara nöjda med sin premiär på mässan, medan rutinerade utställare som Scanlaser och Novatron pratar om ”Bästa MaskinExpo någonsin”. Abelco rapporterar en favorit i repris.

- Björn Johansson köpte den första maskinen av Abelco på MaskinExpo 2004, berättar VD Mikael Andersson. Idag, 10 år senare på MaskinExpo 2014, köpte han mässans första, och största Abelcomaskin - en 15 tons hjulgrävare.

I Liebherrs monter såldes snabbt en av Alfabs stora mobilkranar och Trailerbutiken, hade 13 minuter efter mässans öppning, redan två intressenter på sina vagnar. Företagets VD Henrik Hettinger rapporterar strålande försäjning under mässan.

- Wow jag har aldrig varit med om något liknande, vid flera tillfällen hann jag inte ens hjälpa alla människor! Blev många sålda vagnar direkt i montern och många intresserade som ska höra av sig efter mässan, säger Henrik Hettinger.

- Men framförallt fick jag på MaskinExpo kontakt med stora intressenter, som var intresserade av samarbete, samt nya återförsäljare i Sverige.

Skärgården

Den här rivstarten för Göran Carlsson och det nya samarbetet med familjen Wirenholt lovar gott inför framtiden.

- Det gäller ändå att lyssna, utvärdera alla kommentarer, kontakta såväl utställare som deltog, och sådana som inte deltog, för att möta 2015 års MaskinExpo på bästa sätt.

Och målsättningen så, vad ligger den på?

- Ja du, vet inte riktigt, men 450 utställare hade väl varit kul. Ja dit ska vi banne mig nå, det siktar vi på, avslutar Göran Carlsson.

Han avslöjar också att arbetet med en fortsatt utveckling av STOXA fortsätter. Närmast väntar Motorhistorisk Marknad den 25-26 juli. Det är tidningen Klassiker som tillsammans med Motorhistoriska Sällskapet, som arrangerar.

- Den långsiktiga planen för STOXA innehåller 4-5 större mässor per år, av den karaktär och storlek som MaskinExpo, samt kompletterar med 10-15 stycken något mindre evenemang, inom sport, kultur, musik eller något annat, typ över en eller två dagar.

- Och inför vintern har vi också planer även om inget är klart, vi funderar på att erbjuda den finfina marken till olika föreningar och sportevenemang. Kanske skulle vi kunna använda den snö som inte är kontanimerad, och forslas bort från Arlanda flygplats varje vinter, till en bra bas för skidåkning.

Planeringen inför nya evenemang pågår redan, liksom planeringen inför MaskinExpo 2015, men innan dess, ska seglaren och skepparen Göran carlsson, hinna med den sedvanliga båtsemestern i skärgården också.

- Den vill jag inte missa, tre-fyra veckor med fru och tre barn, det är verkligen härligt.