• Mattias Jobs kom på appen som kan rädda liv och förhindra svåra olyckor. Foto: Joakim Engberg
  • Travarna av timmer växer snabbt ibland och förändrar bilden på timmerplanen från ena dagen till den andra.

Ännu en Jobs inom IT-branschen

Snilleblixt gav app för säkrare timmerhantering

Truckarna är utrustade med backkamera och komradio. Trots det anses arbetsplatsen vara livsfarligt att vistas på. Mattias Jobs, en av de två förare som sköter en av de två monster-truckarna, 80 ton tung, fick en snilleblixt. Han kläckte idén om att öka säkerheten med en app. – Tekniken går framåt hela tiden. Alla har ju en smartphone. Det gäller att utnyttja det - om du vill stå kvar på perrongen eller hoppa på tåget, säger han.

Bergkvist-Insjön i Dalarna är ett av landets största familjeägda sågverk.

20?000 stockar, som väger minst ett halvt ton var, hanteras på timmarplan varje dygn. Timret ligger utmed ett järnvägsspår, ett område som är cirka 200 meter brett och 600 meter långt. Sikten är oftast skymd.

– Det har varit olyckstillbud, som när någon personbil utan behörighet irrat sig in på området, säger Mattias Jobs.

Joakim Engberg började på företaget med att köra truck, men är nu it-chef:

– I princip är det förbjudet att vistas bland truckarna men folk måste få ta sig dit, vi har ytterligare en anläggning som behöver service. Själv tycker jag det är obehagligt att vistas där. Olyckor med dödlig utgång har hänt – på andra företags timmerområden.

Ena dagen går travarna med timmer ända ut till körbanan, nästa dag gapar planen tom.

Svårlöst

– Det går inte att bygga permanenta lösningar, exempelvis speglar, som på ett lager inomhus.

I de döda vinklarna kan Jobs och hans kollegor missa en människa, en servicebil - till och med en truck. Trots att truckförarna sitter högt upp saknar de en bra överblick.

Det är för att undvika en påbackning så att exempelvis entimmerstock, som väger 500 kilo, kommer i rörelse, som tanken om varningsappen föddes.

Appen bärs nu av servicefolket och en del av personalen på kontoret. När personerna vistas inne på området dyker de upp som kryss på truckförarnas gps-kartor.

Benny Långberg, mekanisk chef, tjatade sig till att få bli testpilot:

– Det känns tryggt att truckförarna ser när jag dyker upp bakom dem. Men det är inte bara att klampa in på området. Appen är ett komplement till det sunda förnuftet.

Förarna ser varandra och i vilken trave de ska lägga timret.

Ändras snabbt

Börje Skoglund, truckförare:

– Att personen syns på kartan gör oss förutseende, men det handlar fortfarande om trucken och människan. Man måste se sig ordentligt omkring när man backar. En bil kan ha flyttat sig tio meter innan det syns på kartan.

Även Iggesunds bruk använder appen, på prov. Den har tagits fram av Cartesia i Lycksele.

Mattias Jobs funderar under tiden på sin nästa uppfinning.