• 89 överträdelser gör att SPL nu tvingas punga ut med 111 000 kronor. Då har det småländska företaget ändå fått 104 000 i ”rabatt” för ett fel som gjordes på verkstaden vid kalibrering av färdskrivaren.

Anmärkningar på 40 punkter

- men det kunde ha varit dubbelt upp

Hundra tusen stryks bort efter verkstadsfel

SLP i Virserum ska betala 111 000 kronor i sanktionsavgift. Transportstyrelsen har hittat en stor mängd överträdelser mot kör- och vilotiderna. – Ett tufft slag. Det hade varit bättre att få lägga pengarna på nya däck, resor eller vad som helst, säger Anders Johansson, vd.

Transportstyrelsen levererar inte något toppbetyg:

– Vi har noterat 40 mycket allvarliga överträdelser, säger Linda Berglund-Olofsson, utredare.

Till det kommer sex allvarliga och 43 mindre allvarliga överträdelser.

Det var ingen slump att SLP togs ut för kontroll.

– De flesta av de här fordonen har stoppats av polis, som skickat en impuls till oss att gå vidare.

Men SLP slipper att betala ytterligare en post, som är nästan lika hög - 104 000 kronor.

– Det beror på att Scaniaverkstaden slagit in en bokstav fel i registreringsnumret vid kalibrering. Chassinumret stämmer men vi måste vara helt säkra på att det är rätt fordon, säger Linda Berglund-Olofsson.

”Rabatt”

Transportstyrelsen släpper alltså det kravet.

Beloppet har bestämts utifrån det småländska bolagets omsättning, tio miljoner kronor. Företaget får en månad på sig att betala.

Anders Johansson:

– I vissa fall har Transportstyrelsen agerat småaktigt genom att ta upp körning på 4,40 eller 4,45 timmar. Lite för länge. Men det har funnits skäl till det, det går inte att stanna mitt ute i skogen. Fast vissa grejer har jag misskött, helt klart.

Han startade företget för ett tiotal år sedan och har fem bilar som främst kör styckegods till Norge.

– Vi har kört till ställen där det finns dusch, toaletter och en riktig restaurang. Det kan vara en timme mellan varje matställe. Nu får vi betala för det.

Ska ni ändra på rutinerna?

– Jag har sagt ifrån att det inte får ske i fortsättningen, alltså för långa körningar innan vila. Men att ställa sig ’i skogen’ går inte. Det är risk för den personliga säkerheten och för rån. Mina chaufförer får ta vila tidigare. Det kostar i båda ändar.

Skrapa till verkstan

Anders Johansson har ingen optimistisk framtidstro.

– Svenska åkerier är snart utkonkurrerade, vi är snart färdiga. Utländska chaufförer kör för noll och ingenting. För det första är det svårt att få tag i bra chaufförer. Och konkurrensen gör att det inte går längre.

Han är 47 år.

– Ja, jag har en del år kvar fram till pensionen. Varannan vecka kör jag själv.

Swedac licensierar företag som sköter servicen av exempelvis färdskrivare.

– Vi kommer nu att ta kontakt med Swedac som får utreda varför det gick fel vid kalibreringen på Scania. Men det blir ingen ekonomisk sanktion, säger Linda Berglund-Olofsson.