• Förra gången det begav sig, på Elmia Lastbil 2016, väckte Scania stor uppmärksamhet med sin helt nya generation, bara dagar efter den haft världspremiär i Paris.

Allt klart för riktigt tung fest

Svaret kommer blixtsnabbt; ”inte en kvadratmeter kvar, och allt talar för en ny succé”. Det är Annika Brandin, projektledare för Elmia Lastbil, som är så odelat positiv inför årets upplaga av lastbilsmässan. Intresset är rekordstort från alla håll och kanter – och allt är därmed klart för en riktigt tung fest.
Trots att många inom branschen kommer tillbaka år efter år, eller rättare sagt vartannat år efter vartannat år, så blir förvåningen lika stor varje gång. Det handlar om en respektingivande uppvisning från branschen – och siffrorna talar sitt tydliga språk;
x. Drygt 400 utställare
x. Utställare från mer än 15 olika länder
x. 75 000 kvadratmeter programyta
x. Runt 35 000 besökare
x. 35-årsjubileum sedan första mässan 1983
Mängder av debatter och seminarier, veteranbilar i särskild hall, Nordic Trophy, ungdomstävlingar, SM i kran- och manövrering, tunga och lätta transporter, påbyggare, kringtjänster, entreprenad, skog – ja allt, som tänkas kan. Och så är det ju dessutom valår så den öppna scenen har måst tredubbla sin storlek, det blir politik, diskussioner och debatt, det blir mingel och det blir fest – en riktigt tung fyra dagar tung fest.

Besöksflöden

Infrastrukturminister Thomas Eneroth kommer att inviga lastbilsmässa årgång 2018. Men även om politiken och seminarierna lockar allt fler intresserade – så är det väl tunga lastbilar i alla former och utförande – och gnistrande teknik, och allt runt detta – som lockar de flesta av oss.
Det kommer inte att saknas något för någon. Annika Brandin förklarar att intresset i princip alltid varit stort för lastbilsmässan, men att det kanske ändå är större än någonsin just i år, den 19:e i ordningen.
-Det verkar som allt fler inser att man helt enkelt måste vara här på plats för att bäst driva sina respektive verksamheter. De stora bokar i många fall om sina platser från gång till gång, och de lite mindre återkommer med bokningar efter hand.
-Många vill ha sina montrar på platser som strategiskt passar ihop med verksamheten, kanske bredvid någon annan – eller långt ifrån någon annan. Beroende på besöksflödena i hallarna och utomhus, förklarar Annika Brandin.

Stor öppen scen

Om vi ska se någon trend från utställarna så är det att de ofta vill ha någon kvadratmeter större monter än senast. Så trots att antalet utställare kanske i dagsläget är något tiotal färre än senast så är det lika stor yta såld, och fler produkter än någonsin kommer att visas.
-En annan trend kan vara att fler önskar möjlighet till demovisningar. Jag kan nämna DAF, Allison, Mercedes, Tatra, Borås Hydraulik som exempel, som vill dema produkter eller låta kunder provköra. Någon vill visa exempel på den autonoma utvecklingen.
När det gäller seminarierna så är det stort intresse som vanligt, men Annika Brandin märker även att det är valår. Den öppna scenen, för mer publika ämnen, blir större och de kompletteras av de mindre och mer fördjupande enskilda seminarierna.

Många premiärer

Volvos lastbilstillverkning firar 90 år under 2018, vilket uppmärksammas. Men såväl Scania som Volvo uppmärksammas dessutom med historiska redovisningar.
-Jag vill gärna slå ett slag dels för de ambassadörer som tagits fram och som gör ett enastående jobb för intresset, dels för de ungdomstävlingar som arrangeras. I båda fallen med ett allt större kvinnligt inslag, där vi i år även har särskilda tjej- eller damklasser i vissa tävlingar.
Och utställarna då. Ja, det blir som vanligt en hel massa småländska premiärer i Jönköping, det blir svenska premiärer och det blir världspremiärer. 
-Precis som vanligt alltså, avslutar Annika Brandin, precis som det ska vara på en lastbilsfest av den här omfattningen. Nu hoppas vi bara på sol och värme, som senast, år 2016.

Tidningar inom mediagruppen Swepress