• Lastbilar i ”ekonomisegmentet” har nästan alltid sällskap av en motsvarande modell i ett mer exklusivt segment. Det är dock inte alltid som ombygganden blir riktigt så bra som originalet.
  • Lastbilar i ”ekonomisegmentet” har nästan alltid sällskap av en motsvarande modell i ett mer exklusivt segment. Det är dock inte alltid som ombygganden blir riktigt så bra som originalet.
  • Lastbilar i ”ekonomisegmentet” har nästan alltid sällskap av en motsvarande modell i ett mer exklusivt segment. Det är dock inte alltid som ombygganden blir riktigt så bra som originalet.
  • Mätning av blinda vinklar sett från förarplatsen är en viktig uppgift.
  • Klargörning för dagens test.
  • Klargörning för dagens test.

500-poängstesten - Fem lastbilar med ekonomihytter under lupp

Det kan vara god idé att välja lastbil med en lite mindre hytt, än vad som först var tanken. Som regel skonar det chauffören med många dagliga stopp och den lägre vikten ger större nyttolast – dessutom blir inköpspriset lägre. Frank Zeitzens testteam som samarbetar med erkända ”Lastauto omnibus” hade till denna jämförelsetest fått svar från fem av de sju europeiska lastbilstillverkarna; nämligen DAF, Iveco, Mercedes-Benz, Renault Trucks och Volvo Trucks - som alla ställde upp med de nyaste Euro 6 sovhytterna i mellanstorleken.

Denna hyttest som också kallas 500-poängstesten, som alltså maximalt kan ge 500 poäng, och ska ses som ett komplement till den stora 1000-poängstesten som vi även redovisar i Åkeri & Transport.

Den koncentrerar sig som namnet antyder på att bedöma och jämföra hytternas fysiska mål, tillgängligheten, utrustningsnivån, förarplatsen, viloplatsen och kvalitén.

Den stora testen omfattar också andra förhållanden som påverkar chaufförens välbefinnande, komfort och säkerhet. Det är t.ex. motorljudet, hyttupphängningen, avfjädringen och köregenskaperna. Många av dessa förhållanden har förändrats då man gick från Euro 5 till Euro 6, bland annat eftersom motorerna som huvudregel kräver mer kylning.

För att uppfylla detta behov har man i några fall varit tvungna att bygga om hela chassiramens front för att skapa plats till större kylelement samt att höja hytten lite för att ge plats för mera kylluft.

Allt detta har också påverkar lastbilens köregenskaper och stabilitet.

För 500-poängstestet fanns fanns följande bilar och modellbeteckningar:
(För att läsa ett utförligare test, klicka på lastbilsnamnet)
- DAF CF 440 FT 4x2 med Space Cab
- Renault T 430 med sovhytt
- Mercedes-Benz Actros 1845 Streamline 2,3
- IVECO Stralis Hi-Road 400 E6 4x2
- Volvo FM 450 Globetrotter

Smart och modern

Två av de deltagande märkena, Mercedes och Renault, fick i samband med Euro 6 helt nya hytter. Designade och modulkonstruerade så de skulle täcka alla tänkbara krav.

Den uppgiften har Mercedesfolket verkligen lyckats med, men något överraskande har Renaults nya T-modell ännu inte klarat av att erövra andraplatsen.

Den platsen intar nämligen DAF CF Space Cab, och man måste säga att DAF:s hyttdesignare har lyckats med ett smärre mirakel. De är nämligen fortfarande bundna till den mer än 20 år gamla hytten från Leyland T45 Roadtrain. Trots detta har DAF lyckats göra CF-hytten både smart och modern.

Volvo hamnar efter

Om man bedömer poängen noga ser man dock att Renault har lyckats bra nog med själva T-hytten. I den rena hyttkategorin slår Renault knappt även totalvinnande Mercedes medan DAF blir distansierad. I kategorierna ”körning” och ”säkerhet” vinner DAF tillbaka det förlorade och slutar på samma nivå som Renault.

Att Volvo FM 450 hamnar på en fjärdeplats är inte överraskande. Globetrotter-hytten är den enda som är byggd i full bredd och för att få en bekväm instigningshöjd har Volvo placerat hytten mycket lågt på ramen. Det ger en bra instigning på 1245 mm men i gengäld en stor motorlåda mitt i hytten.

Två rutor

Med undantag för DAF CF är alla hytterna i denna klass designade och utvecklade med utgångspunkt från en ännu större hytt och därifrån ”krymt” i bredd och höjd. En sådan manöver ställer stora krav på ingenjörerna som tvingas kompromisser mellan tekniska lösningar som är idealiska, men kanske inte ekonomiskt försvarbara.

Ett exempel på detta problem: När en hytt skall göras smalare - från 2,5 till 2,3 meter - kan det göras på två sätt. Om man vill behålla oförändrad, alltså en smal frontruta, med förenklad reservdelshantering, kan man låta de 2x10 centimetrarna integreras i A-stolparna, som då blir onödigt breda, för den 2,5 meter breda hytten. Och det ökar de blinda vinklarna.

Alternativet, som är det säkraste, innebär att det skall produceras och lagerföras två olika bredder på frontrutor.

Bland testdeltagarna är det bara IVECO och Mercedes som har stött på detta problem och de har båda valt den säkraste lösningen med smala A-stolpar. Volvo FM har inte en 2,3 metersversion och såväl Renault T som DAF CF finns bara med 2,3 meters hytter.

Mercedes i ledning

Totalsegrare i 500-poängstesten blev Mercedes-Benz Actros 1845 med Streamline-hytten. Det är snart fyra år sedan den nya Actros modellserien presenterades med en helt ny moduluppbyggd hytt som kan täcka alla behov för stora, mellanstora och små hytter.

Ända från starten kunde de levereras i standardbredd 2,5 meter och i smal utgåva på 2,3 meter. Modulelementen kunde också sättas samman så det blev motorlådor med olika höjder, sluttande med helt plant golv.

Sedan har Actros vunnit stora framgångar med denna hyttserie och även vid denna jämförelse, där Renault Trucks deltog med en ännu nyare T-serie, klarade Actros Streamline sig fortfarande bra. Ser man bara på kategorin ”förarhytt” var Renault T dock absolut i framkant med ett litet försprång på 0,4 poäng.

Anmärkningsvärt är också att DAF CD, med fältets äldsta hytt, klarade sig så bra och i kraft av sina fina köregenskaper hamnade på en total andra plats.

Olika mätresultat

  DAF Iveco Mercedes Renault Volvo
Ingång/steg 435/385 400/325 400/375 410/340
450/385
  410 260/315 375/375 350/330 410
Golvhöjd mm
1230 1300 1525 1430 1245
Kylskåp, liter
31
24 28 27 26
Plats u. koj, liter
318 105   70  
Flask/kopphållare 2 2 5 4 4
Inv. bredd mm
1975 1920 1969 2065 2041
Inv. längd mm
2047 1948 2049 2031 1962
Utrymme kbm
 8,01 6,90 7,08 8,29 7,44
Ljudmätning dB (A)
         
Vid 85 km/t
64,1 65,1 64,4 64,2 63,8
På stigning
67,8 67,1 66,1 65,7 65,7
Vid tomgång
 49,8 48,7 52,2 50,3 50,7

Sammanfattande betyg

Förarhytt

  Max poäng
DAF Iveco Mercedes Renault Volvo
Service/hytt
10 9 9,5 8,5 9,5 9,5
Tillgång hytt
15 11,6 11,5 10,4 13 12,7
Möjliga specifikationer
20 17,5 15 20 18,5 18
Förvaringsutrymme 45 35,2 37,3 38,5 38,4 33,4
Hyttdimensioner 20 19,5 17,5 18 20 18,5
Förarplatsen 50 33,4 31,5 35,8 35,9 32,7
Kojplats 20 17,1 15,3 19,7 18,5 14,3
Kvalitet inv.
20 18,5 15,2 19,8 17,3 16,1
Delsumma 200 161,8 152,8 170,7 171,1 155,2

Körning

  Max poäng
DAF Iveco
Mercedes Renault Volvo
Körkomfort 65 64 59,3 59,5 60,8 60,5
Väghållning/styrning 35 34,9 33,3 32,4 33,6 32,4
Bromsar 30 30 28,8 29,5
28,6 28,6
Växelskift/betjäning 45 38,6 37,8 43,6 40,8 39,2
Delsumma 175 167,5 159,2 165 153,8 160,7

Säkerhet

  Max poäng
DAF Iveco Mercedes Renault Volvo
Möjliga säkerhetsdetaljer
50 46 43 47 44 49
Lyktor och sikt
60 56,5 56 58,5 52 56
Säkerhetsbälten 15 15 15 15 15 15
Delsumma 125 117,5 114 120,5 111 120

Resultat

  Max poäng
DAF Iveco Mercedes Renault Volvo
Resultat 500 446,8 426 456,2 445,9 435,9
Placering
2 5 1 3 4