• Volvo använde sig av en bakaxelutväxling på 2,64, vilket fick motorn att arbeta på ett lite högre varvtal än kollegorna i testen, vilket i sin tur påverkar bränsleförbrukningen och AdBlue åtgången.
  • Runtomsikten från förarplatsen i Volvo FH-serien tillhör de bästa i branschen.

1000-poängstestet 2017 - Volvo FH 500

Sedan den senaste liknande testen, som vi redovisade i Å&T nummer 1 2014, har Volvo förändrat sin 13-litersmotor med common rail insprutning. Den är nu ombyggd till ett flexibelt insprutningssystem signerat Delfi, i likhet med CR-systemen till 11- och 16-litersmotorerna.

Resultatet visar sig också på flera områden i vår 1000-poängtest och förbättringarna märks i många olika sammanhang. Men bakaxelutväxlingen som valdes till testen, alltså 2,64 medförde såväl en något högre dieselförbrukning, som en högre förbrukning av AdBlue.

Men trots att förbrukningssiffrorna var något högre än förväntat och möjligt, så var fördelarna på olika områden så stora, att Volvo ändå lyckades ta sig upp till en sammanlagd total andraplats.

 

Tekniska data:

Märke: Volvo

Typ: FH 500

Axeltryck: 7.500 + 11.500 kg

Axelavstånd: 3600 mm

Avfjädring: Fram parabel – Bak 4 luft

Bromsar: Skivbromsar – EBS

Däckutrustning: 315/70 R 22,5

Totalvikt: 18.000 kg

Motortyp: Volvo D13K

Effekt: 500 hk

Moment: 2500 Nm

Växellåda: AT 2612D I-Shift - 12 vxl

Bakaxel: Hypoid - 2,64:1

Förarhytt: Volvo L2H3 Globetrotter XL