• Scania S 500 är snabbast i kvartetten när det gäller acceleration noll till 85. Detta tack vare bra motoreffekt, bra vrid och en snabb låda.
  • En helt ny instrumentpanel men ändå med hög igenkänningsfaktor, och i allt bättre kvalitet.

1000-poängstestet 2017 - Scania S 500

Scanias nya hyttserie, ja hela nya generationen Scania gör ingen besviken. Inte sedan T-serien har Scania använt sig av ett plant golv, men även om S-Highline CS20H är högre i sig, så är den mer harmonisk och naturligt utformad än tidigare Topline hytter. Och insteget går galant med fyra steg och bra handgrepp. Här kasserar Scania toppoäng.

Trots att såväl kollegorna Volvo och Mercedes har förhållandevis nya hytter så utmärker sig Scania genom att gå ännu ett steg vad gäller lyktarrangemang, speglar, A-stolpar och runtomsikt.

Drivlinan har av tradition varit Scanias allra största tillgång, och nu är den ytterligare förfinad. Med DC13 motorerna på 500 hästkrafter inbegriper man även dessa i gruppen SCR only-motorer. Vridmomentet är 2 550 Nm och tillsammans med den mycket snabba och mjuka Opticruise växellådan, slår den alla andra i acceleration noll till 85. När det gäller förbrukning är den i princip jämnbördig med mycket snåla Actros, utrustad med OM 471 motor.

Men området där Scania ändå grundlägger sin förstaplacering är i det allmänna körintrycket. Det är just på dessa viktiga områden som såväl Scania som Volvo placerar Mercedes en bit längre ner på skalan. Och Scania kammar hem toppoäng i alla dessa underkategorier.

 

Tekniska data:

Märke: Scania

Typ: S500A4x2NA CAB CS20H

Axeltryck: 7.500 + 11.500 kg

Axelavstånd: 3750 mm

Avfjädring: Fram parabel – Bak 4 luft

Bromsar: Skivbromsar – EBS

Däckutrustning: 315/70 R 22,5

Totalvikt: 18.000 kg

Motortyp: Scania DC13 124 - 12,7 liter

Effekt: 500 hk

Moment: 2550 Nm

Växellåda: GRS905R – 12+2 Opticruise

Bakaxel: Hypoid - 2,59:1

Förarhytt: Scania CAB CS20H

Tidningar inom mediagruppen Swepress