• Daimler valde att sälla upp med en 476-hästars version av den 12,8 liter stora OM 471 motorn. Det medförde att den blev långsammast runt teststräckan, men i gengäld mest ekonomisk.
  • Det är högt upp till det plana golvet i Actros Giga Space hytt, eller 1,68 meter, men det går fint att komma upp med fyra trappsteg och bra handgrepp.

1000-poängstestet 2017 - Mercedes-Benz Actros 1848 LS

När det gäller hytt så kan vi bara konstatera att Mercedes med sin Actros lyckats ta tillvara varje millimeter. Och med den största varianten Giga Space så blir volymen imponerande 12 kbm, vilket ger möjlighet till massor av bra lösningar, liksom en optimal förarmiljö.

Det första man lägger märke till är att det är långt upp till det plana golvet, hela 1,68 meter, men med en fyra steg och bra handgrepp fungerar det utmärkt. Men högt är det, och det är god idé att se till att man inte glömt någon koppling innan mansätter sig till rätta.

Förarstolen är ytterst bekväm och enkelt att justera till optimal passform. Detsamma gäller ratten som frigöres med en fotpedal. En lösning vi sett tidigare, men icke sämre för det.

OM 471 LA motorn på 12,8 liter uppdaterades för ett år sedan. Det förbättrade såväl utsläppsvärden som förbrukning. Daimler hade till denna test valt växellådan TopTorque, vilken arbetar med fullt moment 2 500 Nm ända upp till tolvan, men att den om möjlighet finns sedan släpper 200 Nm.

Vi kan notera att den dröjer kvar på tolvan ner till 825 varv per minut, vilket påverkar bränsleförbrukningen positivt.

 

Tekniska data:

Märke: Mercedes-Benz

Typ: Actros 1848 LS

Axeltryck: 7.500 + 11.500 kg

Axelavstånd: 3700 mm

Avfjädring: Fram parabel – Bak 4 luft

Bromsar: Skivbromsar – EBS

Däckutrustning: 315/70 R 22,5

Totalvikt: 18.000 kg

Motortyp: OM 471 LA - 12,8 liter

Effekt: 476 hk

Moment: 2300 + 200 Nm

Växellåda: OM 471 LA - 12,8 liter

Bakaxel: Hypoid - 2,59:1

Förarhytt: Gigaspace