• DAF XF 510 var tack vare bakaxelutväxlingen på 2,53 näst snabbast av alla runt teststräckan, bara slagen av Scania.
  • DAF XF Super Space hytten ger bra med förvaringsmöjligheter över framrutan. Den har inte plant golv, men är faktiskt rymligast av alla.

1000-poängstestet 2017 - DAF XF 510 FT

Daf ska ha en eloge för att de alltid ställer upp på liknande tester, även om de precis som denna gång, redan från början har ett handikapp på grund av en förhållandevis gammal hyttkonstruktion. En ny är på gång.

Trots att nuvarande konstruktion har en hel del år på nacken så klarar den sig fint i jämförelse. Visserligen klarar den inte jämförelsen med exempelvis fullpoängaren Actros Giga Space, men den har stadigt förbättrats och faller inte igenom.

Drivlinan har alltid rankats högt på denna punkt, liksom samarbetet med ZF. Just växellådan är förbättrad mjukvarumässigt på flera punkter. DAF har liksom många kollegor infört en GPS-styrd EcoRoll. På aktuell teststräcka fanns det dock inte så många avsnitt där bilen fick "rulla ut", eftersom den var alltför kuperad. ZF har lanserat en ny låda kallad ZF TraXon, men det är inte den som används i denna bil – dock är det samma mjukvara.

Testbilen hade bakaxelutväxling på 2,53:1 som passade sträckan bra. Som första tung lastbil utrustade DAF den med led som huvudljuskälla. Det ger förutom ett klart och skarpt ljus också låg strömförbrukning och en mycket lång livstid. Det ger vinster såväl på bränsleförbrukningen som på driftkostnaden.

Vi måste verkligen poängtera att DAF klarar sig bra trots en 25 år gammal grundkonstruktion av förarhytten.

 

Tekniska data:

Märke: DAF

Typ: XF510 FT

Axeltryck: 7.500 + 11.500 kg

Axelavstånd: 3600 mm

Avfjädring: Fram parabel – Bak 4 luft

Bromsar: Skivbromsar – EBS

Däckutrustning: 315/70 R 22,5

Totalvikt: 18.000 kg

Motortyp: Paccar MX 13 - 12,9 liter

Effekt: 510 hk

Moment: 2500 Nm

Växellåda: ZF AS-Tronic 2540 utan Retarder

Bakaxel: Hypoid - 2,53:1

Förarhytt: DAF Super Space Cab