-
I ”1 000-poängstesten” jämför vi så långt det är möjligt på alla mätbara områdena. Men även om inte allt kan mätas så handlar allt ändå slutligen om pengar.
-
Volvo får toppbetyg för denna enkla och säkra möjligheten att göra frontrutan ren. Det blir inga märken kvar efter användning av en enkel teleskopborste.
-
Rattens lutningsmöjligheter är till belåtenhet och omsätts till poäng.
-
Sluttankning är alltid ett spännande ögonblick och samlar alla deltagare.
-
Frank Zeitzen, i röd jacka i mitten, kollar hela laget innan dagens testprocedur startar.
-
Med undantag av IVECO och Renault ställde alltså alla stora tillverkare upp till den första Euro 6-testen. Foto: Karl-Heinz Augustin
-
1 000-poängstesten - Stor jämförande test av Euro 6 lastbilar
Blev inte så dåligt som många fruktat
Vi jämförde massor av nyheter – och tittade särskilt på förbrukningen
Vi har jämfört fem Euro 6-lastbilar och kan konstatera att även om emissionsutrustningen är både tung och dyr så finns det också många fördelar. Den första ”1.000-poängstesten” med Euro 6 fordon har vi väntat på med spänning.
Kommer de skärpta Euro 6-reglerna att resultera i en märkbart ökad bränsleförbrukning, och kommer det att ske en utjämning mellan topp och botten?
Eller kommer skillnaderna mellan de bästa lastbilarna och skiktet därunder att öka?
Hittills har lastbilstillverkarna varit mycket försiktiga med att släppa fordon för jämförande körning för pressen men nu har vi lyckats att få fem av sju märken att ställa upp till start. Detta i den stora ”1.000-poängtesten”, som Frank Zeitzen genomför i samarbete med den erkända tyska facktidningen ”Lastauto omnibus”.
Fem av sju
Även vi fanns på plats under testperioden under vecka 43 då det fortfarande var bra vägar i Sydtyskland, och som vanligt var alla ”sju stora” lastbilsmärkena inbjudna att ställa upp med en tvåaxlad Euro 6-bil med omkring 460 hk och utrustad med den största möjliga förarhytten.
I år ställde samtliga upp, dock med undantag av Iveco och Renault. På startlinjen fanns följande bilar och modellbeteckningar:
(För att läsa ett utförligare test, klicka på lastbilsnamnet)
- DAF XF 460 FT
- MAN TGX 18.480
- Mercedes-Benz Actros 1845 LS
- Scania R 450 LA
- Volvo FH 460
Eftersom årets test var den första med Euro 6-motorer var det naturligtvis stor uppmärksamhet på bränsleförbrukningen, men det får inte glömmas bort att 1.000-poängstesten traditionellt även omfattar jämförande poänggivning av alla andra viktiga egenskaper på en lastbil.
Således ingår bränsleförbrukningen, men bara med 13,5 procent av den totala poängberäkningen, medan till exempel förarhytten ingår med 20 procent.
Vi väger således resultaten på ungefär liknande sätt som vilket år som helst, men det är klart att just i år, med första Euro 6-jämförelsen, så är vi mycket nyfikna på just utsläpp och förbrukning. Men ett dåligt bränsleresultat kan alltså snabbt – i statistiken och totalresultatet - uppvägas av en hög poäng på förarhytten.
Uppseendeväckande
Det betyder också att man, som är fallet med Actros, som har fått en helt ny förarhytt och en helt ny motor, där allt är nytt, kan förvänta sig toppresultat på båda dessa områden. Och Actros resultat gjorde ingen besviken. Den fick, som förväntat, toppoäng på båda områdena och blev därmed en säker totalvinnare av 1.000-poängstesten.
Nästan samma förväntningar var det också på Volvo FH. Den har som alla vet också fått en ny förarhytt och på den punkten levde den verkligen upp till förväntningarna och vann förarhyttskategorin strax före Actros – men stort före det övriga fältet.
Däremot tappade Volvo markant när det gäller bränsleförbrukningen. Så sammanfattningsvis kan sägas att Volvo överraskar både positivt och negativt.
När det gäller just förbrukningen blev Volvo FH 460 sämst av alla i denna med så låg poäng som 109 mot vinnarens, Mercedes-Benz Actros 1845, hela 135 poäng vilket är nästan 20 procent under.
Resultatet var så uppseendeväckande att vi såg oss nödgade att kontakta Volvo Trucks i Göteborg, och där ställde konfronterade chefen för Volvos testbilar, Jeff Bird, och han svarade direkt:
- Vi är mycket nöjda med våra andra resultat i testen, men inte med bränsleförbrukningen. I samband med 1.000-poängstesten upptäckte vi ett problem i kommunikationen mellan GPS och vårt avancerade förutseende navigations- och körsystem.
Eftersom systemet behöver korrekta GPS-data för att leverera den förväntade bränsleeffektiviteten hade detta kommunikationsproblem en negativ effekt på resultaten.
- Vi förväntar oss att vara klara med en lösning på detta kommunikationsproblem inom kort.
Olyckligt
Det var naturligtvis mycket olyckligt att Volvos avancerade system I-See skulle få problem precis på denna test. Detta eftersom man får förmoda att Volvos get testteam hade kört igenom det åtskilliga gånger innan testen, och mätt upp alla stigningar och fall.
Frank Zeitzens egen testgrupp har emellertid erfarenhet av att just på denna teststräcka bidrar GPS-styrningen bara med en förbättring av bränsleförbrukningen på mellan en och två procent. Detta är dock en uppskattad uppgift.
På denna plats i artikeln är det nog relevant att nämna de korrekta förbrukningssiffrorna från hela den 825 km långa testkörningen, som omfattade fem rundor á 165 km:
|
DAF |
MAN |
Mercedes |
Scania |
Volvo |
Total dieselförbrukning l/100km
|
36,76 |
37,03 |
35,39
|
36,05 |
37,15 |
Total AdBlue förbrukning liter totalt
|
12,0 |
9,5 |
8,0 |
10,0 |
25,5 |
Total AdBlue förbrukning l/100km
|
1,45 |
1,15 |
0,87 |
1,21 |
3,09 |
Dessa siffror visar att även om man korrigerar Volvos dieselförbrukning med två procent på grund av GPS-felen, så visar D 13 Euro 6-motorn fortfarande en katastrofalt dålig dieselförbrukning som absolut inte kommer i närheten av den motsvarande förbrukningen för Mercedes. Men återigen, även denna korrigering ska tas för vad den är, nämligen en uppskattning.
Ny insprutning
Efter en jämförelse mellan dessa två motorer, Daimler OM 471 och Volvo D 13, kommer man kanske fram till att resultatet inte är så konstigt ändå. OM 471-motorn är världens mest moderna dieselmotor med ett avancerat Common Rail ”X-Pulse” insprutningssystem – medan Volvo D 13-motorn efterhand har blivit mer än 20 år gammal och fortfarande, och som enda motor, använder elektronisk enhetsinsprutning (EUI). Från det lilla förbrukningsschemat märks också att D 13-motorns förbrukning av AdBlue är mer än dubbelt så stort som konkurrenternas – något som kan hänga samman med att Volvo i det här sällskapet är den enda som inte använder avkyld EGR för att minska NOx-talet utan i stället måste kompensera i SCR-katalysatorn genom att spruta in mer AdBlue.
Nästa generation av D 13-motorn heter ”I-Torque” och här ska insprutningssystemet vara ombyggt till Common Rail. Den motorn är, efter flera förseningar, annonserad att presenteras under 2014.
Volvo hamnar ändå hamnar på en bra total tredje plats. Detta beror på den alldeles utmärkta förarhytten och de suveränt fina köregenskaperna. Men detta återkommer vi till.
Total vinnare blir Mercedes-Benz Actros 1845 LS. Förutom att ”slå” konkurrenterna på bränsleförbrukningen klarar den sig utmärkt i alla kategorier och har inga dåliga placeringar som drar ner slutresultatet.
Bästa lastbil får max. poäng
Förarhytt
|
Max. poäng
|
DAF |
MAN |
Mercedes |
Scania |
Volvo |
Service
|
10 |
9 |
9 |
9 |
7 |
9 |
Avstigningsförh.
|
15 |
12 |
13 |
12 |
13 |
14 |
Specifikationer |
20 |
16 |
15 |
20 |
18 |
20 |
Förvaringsrum |
45 |
40 |
35 |
40 |
37 |
43 |
Hyttdim. |
20 |
20 |
20 |
19 |
17 |
18 |
Interiör |
50 |
41 |
42 |
46 |
43 |
46 |
Koj/säng
|
20 |
18 |
17 |
19 |
17 |
19 |
Interiör kvalité
|
20 |
19 |
19 |
20 |
18 |
18 |
Summa kategori
|
200 |
175 |
170 |
185 |
170 |
187 |
Körning
|
Max. poäng
|
DAF
|
MAN |
Mercedes |
Scania |
Volvo
|
Körkomfort |
65 |
60 |
57 |
58 |
61 |
63 |
Väghållning |
40 |
38 |
38 |
40 |
38 |
40 |
Bromsar |
35 |
35 |
34 |
34 |
34 |
34 |
Växelskiften |
50 |
44 |
41 |
48 |
46 |
47 |
Summa kategori
|
190 |
177 |
170 |
180 |
179 |
184 |
Drivlina/körbarhet
|
Max. poäng
|
DAF |
MAN |
Mercedes |
Scania |
Volvo |
Motorkaraktär |
25 |
12 |
12 |
24 |
25 |
23 |
Växellåda |
60 |
60 |
60 |
59 |
59 |
59 |
Bakaxel utv.
|
25 |
23 |
24 |
22 |
23 |
24 |
Köregenskaper |
40 |
38 |
40 |
38 |
39 |
38 |
Körbarhet |
50 |
50 |
48 |
48 |
48 |
46 |
Summa kategori
|
200 |
194 |
195 |
190 |
194 |
190 |
Bränsleförbr. inkl. AdBlue
|
Max. poäng
|
DAF |
MAN |
Mercedes |
Scania |
Volvo |
Vid 85km/h konstant
|
35 |
33 |
28 |
35 |
33 |
27 |
Full gas backe
|
15 |
14 |
14 |
15 |
14 |
10 |
Total förbrukning
|
85 |
77 |
76 |
85 |
81 |
72 |
Summa kategori
|
135 |
124 |
118 |
135 |
128 |
109 |
Omkostnader/nyttolast
|
Max. poäng
|
DAF |
MAN |
Mercedes |
Scania |
Volvo |
Nyttolast |
30 |
26 |
30 |
25 |
30 |
26 |
Serviceintervaller |
30 |
30 |
28 |
30 |
27 |
27 |
Avskrivning |
60 |
58 |
59 |
60 |
60 |
59 |
Specifikationsmöjligheter |
30 |
28 |
28 |
28 |
29 |
28 |
Summa kategori
|
150 |
142 |
145 |
143 |
146 |
140 |
Säkerhet
|
Max. poäng
|
DAF |
MAN |
Mercedes |
Scania |
Volvo |
Motorbroms |
30 |
28 |
27 |
30 |
25 |
29 |
Säkerhetsinst. |
20 |
20 |
19 |
20 |
20 |
20 |
Lyktor och sikt
|
60 |
53 |
51 |
53 |
54 |
54 |
Säkerhetsbälte
|
15 |
15 |
14 |
15 |
15 |
15 |
Summa kategori
|
125 |
116 |
111 |
118 |
114 |
118 |
Totalpoäng
|
Max. poäng |
DAF |
MAN |
Mercedes |
Scania |
Volvo |
Totalpoäng |
1000 |
928 |
909 |
951 |
931 |
928 |
Placering |
|
3 |
5 |
1 |
2 |
3 |