• Vid den här testen, som var den första 1000-poängtesten med Euro 6-motorer var alla naturligtvis mycket fokuserade på bränsleförbrukningen. Inget fick gå galet, och Scania blandade sig mycket riktigt i den absoluta toppstriden på just denna punkt.
  • Scania får bra utlåtanden för detta förvaringsutrymme – men heller inte mer.
  • Scania har hittat en bra kompromiss mellan aerodynamik och sikt.
  • Förarhyttsmässigt är Scania långt på väg i förberedelse mot en helt ny generation, och till dess kan man inte räkna med några stora förbättringar på den nuvarande hytten, vilket tydligt framgår poängöversikten.
  • Opticruise bidrar också till bränslebesparing så sätt att ”Economy” växelskiftesprogrammet nu är direkt sammankopplat med den GPS-styrda farthållaren ”Active Prediction”, som styr både fart och växelval.
  • Scania R 450 LA. Foto: Karl-Heinz Augustin

1 000-poängstesten - Scania R 450 LA

De populära långfärsbilarna från Södertälje har alltid varit trogna deltagare i 1000-poängstesten – och alltid klarat sig mycket bra. Det beror naturligtvis på att lastbilen är enastående i sin grundkonstruktion men också på att Scania förbereder sitt deltagande grundligt.

Vid årets stora test som samtidigt alltså var den första 1000-poängstesten med Euro 6-motorer var alla naturligtvis mycket fokuserade på bränsleförbrukningen. Inget får gå galet och mycket riktigt - Scania skulle komma att blanda sig i den absoluta toppstriden också på denna punkt.

Tidpunkten för testen var dessutom i det närmaste helt perfekt för Scania. Tidigare under året, alltså 2013, hade företaget nämligen introducerat andra generationen av DC13 Euro 6-motorn som därmed fick en bränsleförbrukningen som var 2-3 procent lägre än första generationen DC13.

Det var ju fin timing men det saknades ändå en annan liten sak: ”EcoRoll” var ännu inte färdigutvecklad och införd som standardutrustning.

Sänkt nivå

Lyckligtvis var den så nära färdig att Scania påskyndande den sista delen av processen och hann med introduktionen innan 1000-poängstesten. Bra för Scania, för här ligger säkra procent i bränslebesparing, klara för utbetalning.

Vidare har man minskat den inre friktionen från luftkompressorn, genom att tillsätta en luftmanövrerad frikoppling, liksom friktionen i växellådan genom att sänka oljenivån. Tillsammans gör även dessa åtgärder ett par procent i belöning.

Opticruise bidrar dessutom till bränslebesparing på så sätt att ”Economy” växelskiftesprogrammet nu är direkt sammankopplat med den GPS-styrda farthållaren ”Active Prediction”, som styr både fart och växelval.

Ny generation

Detta ger också ett par procent. Tillsammans med de mindre luftströmsförbättringarna på aerodynnamiken räknar Scania med att det hela slutar på upp till åtta procent bränslebesparing. Och det var det som denna test bekräftade.

Förarhyttsmässigt är Scania på lång väg till en förbättring mot nästa generation och till dess skall man inte räkna med några stora förbättringar på den nuvarande hytten. Detta framgår också tydligt på poängresultatet.

 

Tekniska data: Scania Steamline R 450 LA

Axeltryck 7.500 + 11.500 kg

Axelavstånd 3700 mm

Avfjädring Fram: Parabel, bak: 4 luftbälgar

Bromsar Skivbromsar – EBS

Däckmontering 315/70 R 22,5

Totalvikt 18.000 kg

Motortyp Scania DC 13 124 – 12,7 liter

Effekt 450 hk

Moment 2350 Nm

Växellåda GRS905R – Opticruise

Bakaxel Hypoid – 2,59:1

Förarhytt Scania CR19 Topline