• Förutom att ha en helt ny och toppmodern Euro 6-motor har Actros 1845 Gigaspace också en aerodynamisk förarhytt som bidrar märkbart till att reducera bränsleförbrukningen.
  • Detta arrangemang är nästan lika bra som Volvos.
  • Ett modernt och strömlinjeformat spegelarrangemang – nästan lika bra som Volvos.
  • Hela, fina steg upp till det plana golvet i Gigaspacehytten.
  • Hjälpsystem som förutseende farthållare, GPS-styrt växelskifte och EcoRoll, fungerar helt optimalt på en Actros, och bidrar med stor säkerhet till det fina bränsleresultatet.
  • Actros Gigaspace-hytt bjuder på plant golv och massor med plats. Gigaspacehytten i SoloStar-utgåvan måste vara varje långturschaufförs dröm.
  • Mercedes-Benz Actros 1845 LS. Foto: Karl-Heinz Augustin

1 000-poängstesten - Mercedes-Benz Actros 1845 LS

Under en längre tid verkar det som om Mercedes prioriterat många andra verksamheter, exempelvis personbilarna, före exempelvis lastbilar, men sedan en tid har detta förändrats.

Och genast märker vi produkter i en helt ny position gentemot konkurrenterna inom fordonssektorn.

Nu investerar Daimler nödvändiga medel för forskning och utveckling av nya modeller och i fabriksanläggningar samtidigt som att hela organisationen siktar kraftigare mot kommersiella fordon än någonsin tidigare. Och det gäller ända ut i detaljledet där det så sakta börjar märkas på förändringar av marknadsandelar.

Toppbetyg

Actros 1845 Euro 6 är ett bra exempel på Daimlers ansträngningar för att nå toppen. På detta projekt, som omfattar modernisering av alla lastbilsmodeller från 7 ton och högre, har Daimler investerat enorma summor under de senaste åtta åren. Och det verkar som att Daimler har lyckats med toppmodellen Actros.

Actros 1845 får toppbetyg på nästan alla våra mätpunkter, på många punkter där endast Volvo FH kan hänga med. Och om inte Volvo hade haft sin markanta dip i betyget för förbrukningen, kanske slutresultatet hade blivit annorlunda.

Hjälpsystem

Förutom att ha en helt ny och toppmodern Euro 6-motor har Actros 1845 Gigaspace också en aerodynamisk förarhytt som bidrar märkbart till att minska bränsleförbrukningen. De perifera hjälpsystem som förutseende farthållare, GPS-styrt växelskifte och EcoRoll fungerar helt optimalt på en Actros, och bidrar med stor säkerhet till det fina bränsleresultatet.

Tillsammans med Volvo har Daimler alltid varit mycket säkerhetsorienterat och den stilen fortsätter båda märkena med. De delar topplaceringen på denna viktiga punkt.

 

Tekniska data: Mercedes-Benz Actros 1845 LS

Axeltryck 7.500 + 11.500 kg

Axelavstånd 3700 mm

Avfjädring Fram: Parabel, bak: 4 luftbälgar

Bromsar Skivbromsar – EBS

Däckutrustning 315/70 R 22,5

Totalvikt 18.000 kg

Motortyp OM 471 LA – 12,8 liter

Effekt 449 hk

Moment 2400 Nm

Växellåda M-B G211 – 12 direkt

Bakaxel Hypoid – 2,61:1