• MAN har fortfarande inte en TipMatic växellåda med EcoRoll-funktion, och MAN använder inte heller GPS-styrd farthållare och GPS-styrd växelskiftesuatomatik. Egentligen lite märkligt när växellådsleverantören, ZF, levererar både EcoRoll och GPS-skiftesautomatik som extrautrustning till AS Tronic.
  • Så ska det se ut.
  • Även om arrangemanget ändrats så har MAN TGX fina avstigningsförhållanden.
  • En stilren arbetsplats, men observera den ”gammaldags” placeringen av handbroms och växelskiftet. Observera också de allt för stora spegelhusen.
  • Det arrangemanget försvinner vid nästa modernisering.
  • MAN TGX 18.480. Foto: Karl-Heinz Augustin

1 000-poängstesten - MAN TGX 18.480

MAN är nog den lastbilar som har hamnat mest ”i en svacka” vid övergången till Euro 6 och det ser man också genast på poängöversikten.

Bilen intar en klar sistaplats på slutplaceringen och det är ett snabbt ras, för MAN TGX har annars varit bland de allra bästa i jämförelsetesterna de senaste åren.

Det verkar emellertid som om vidareutvecklingen av TGX-konceptet har gått i stå. Och genast blir den fortfarande fina lastbilen från München slagen av konkurrenterna som verkligen inte legat på latsidan.

Extra kylbehov

Motormässigt har MAN förlorat lite vid övergången till Euro 6. Tillverkaren använder fortfarande en avancerad turboladdning med två steg och mellankylning samt elektroniskt styrd EGR. Efterbehandlingen är den traditionella med SCR-katalysator och nu med ett stängt partikelfilter. Alltsammans med teknik som MAN har åratals erfarenhet av att använda.

MAN klarar det extra kylbehovet utan att ändra förarhyttens placering utan använder sig istället av viss optimering av luftströmmen genom kylarelementet. Att TGX 480 ändå inte har klarat av att leva upp till den ökande konkurrensen beror på andra förhållanden än just själva motorn.

Lägre friktion

Bland annat kan man slå fast att MAN fortfarande inte har en TipMatic växellåda med EcoRoll-funktion och att MAN inte heller använder GPS-styrd farthållare och GPS-styrd växelskiftesautomatik. Egentligen lite märkligt när växellådsleverantören ZF levererar både EcoRoll och GPS-skiftesautomatik som extrautrustning till AS Tronic.

Vidare kan ZF också leverera efterföljaren till AS Tronic – nämligen TraXon växellåda som med en lägre friktion kan ge ett bättre bränsleresultat.

På minussidan märker jag också att MAN fortfarande har mycket stora spegelhus som skapar onödigt stora blinda vinklar. Alltsammans drar ner det samlade resultatet och medför till MAN:s dåliga placering.

 

Tekniska data: MAN TGX 18.480

Axeltryck 7.500 + 11.500 kg

Axelavstånd 3600 mm

Avfjädring Fram: Parael, bak: 4 luftbälgar

Bromsar Skivbromsar – EBS

Däckmontering 315/70 R 22,5

Totalvikt 18.000 kg

Motortyp MAN D2676 – 12,4 liter

Effekt 480 hk

Moment 2300 Nm

Växellåda (typ och steg) ZF AS Tronic 12 steg DD

Bakaxel (typ och utväxling) Hypoid – 2,71:1

Förarhytt (typ, längd höjd) MAN XXL