• DAF har genomgripande byggt om sin MX-13-motor och med denna test har examensdagen slutligen kommit. DAF utlovar att ”bränsleförbrukningen skall hålla samma låga nivå som föregångaren med Euro 5 ATe”. Och det måste sägas att det uppnådda förbrukningstalet är bra. DAF har inte ändrat på storleken så tillgången till förvaringsutrymmena är fortfarande för små.
  • Det är ett bra arbete som DAF har gjort med att uppdatera den 25 år gamla förarhyttskonstruktionen. Nästan alla de punkter som vi tidigare har kritiserat i denna tidning har nu åtgärdats.
  • DAF använder sig av en stor odelad madrass. Det är det chaufförerna vill ha, visar DAF:s egen kundundersökning.
  • En modern och välinrättad arbetsplats för chauffören – en av de saker som gör DAF till en populär bil.
  • I likhet med flera andra uppdaterade Euro 6-lastbilar har DAF XF också fått en ”Driver Performance Assistent” (DPA) som med utgångspunkt från på uppgifter från kördatorn mäter chaufförens sätt att köra bränsleekonomiskt.
  • DAF XF 460 FT. Foto: Karl-Heinz Augustin

1 000-poängstesten - DAF XF 460 FT

Vinnaren av 1.000-poängstesten var ganska överlägsen när det gäller totalpoäng. Men annars var fältet mycket jämnbördigt och upploppet blev jämnt med DAF XF på en fin tredje plats, delad trea med Volvo.

När det gäller bränsleförbrukningen klarar MX 13-motorn uppgiften förhållandevis bra. Som alla andra motortillverkare, som hoppas på att uppnå Euro 6-certifiering och samtidigt behålla en gynnsam bränsleförbrukning, har DAF investerat stora summor på att utveckla nya motorer, och det är dessa investeringar som nu skall klara den första testen, nämligen: ”Hur stor blir förbrukningsökningen från Euro 5 till Euro 6”?

Hängande pedal

DAF Trucks har genomgripande byggt om sin MX-13-motor. DAF Trucks utlovar att ”bränsleförbrukningen ska hålla samma låga nivå som föregångaren med Euro 5 ATe”. Med tanke på att en ökning i förbrukning var att vänta måste det sägas att det uppmätta förbrukningstalet är ett bra resultat. DAF XF slår exempelvis både MAN och Volvo.

Det är ett stort arbete som DAF har utfört med att uppdatera den 25 år gamla förarhyttskonstruktionen. Nästan all den kritik som vi tidigare har framfört har nu åtgärdats. Det gäller till exempel listerna i sidorutorna och det gäller den hängmonterade, stående bromspedalen som DAF har varit ensam om i många år. Den har nu bytts ut mot en hängande bromspedal och det har givit bra golvplats för att flytta runt fötterna under körningen.

Fjärrstyrning

DAF XF har haft ungefär samma instrumentlayout och samma lilla läckra ratt sedan 2005. Nu har designen förbättrats igen och det har tillkommit många nya funktioner. Hela instrumentpanelen uppvisar en fin finish och har en lyxig framtoning.

Helt i linje med flera andra uppdaterade Euro 6-lastbilar, har DAF XF också fått en ”Driver Performance Assistent” (DPA), som med utgång från uppgifter från kördatorn mäter chaufförens sätt att köra bränsleekonomiskt. Samtidigt ger ”chaufförsassistenten” råd om bränslebesparande praktiska detaljer som gör det dagliga livet i hytten till en mer positiv upplevelse. Redan när chauffören närmar sig den nya lastbilen kan han med hjälp av nyckeln fjärrstyra många funktioner, bland annat kontroll av belysning, komfortlås och att stänga vindrutor.

Som första tunga lastbilen kan DAF XF Euro 6 levereras med LED-huvudframljus som förutom att ge ett klart, skarpt ljus, också har mycket låg strömförbrukning och en särskilt lång livstid – därmed ger de också ett litet bidrag till lägre driftsomkostnader.

 

Tekniska data DAF XF460 FT

Axeltryck 7.500 + 11.500 kg

Axelavstånd 3600 mm

Avfjädring Fram: Parabel, bak: 4 luftbälgar

Bromsar Skivbromsar – EBS

Däckutrustning 315/70 R 22,5

Totalvikt 18.000 kg

Motortyp Paccar MX 13 – 12,9 liter

Effekt 462 hk

Moment 2300 Nm

Växellåda ZF AS Tronic 12 steg DD

Bakaxel Hypoid – 2,53:1

Förarhytt DAF Super Spacecab