• Lastbilen kördes direkt från Alingsås till en Polenfärja och bara minuter efter upptäckten på ett industriområde hade det stulna ekipaget kunnat köra ombord. Foto: Privat
  • – Stulna bildelar som för ut ur landet är sedan många år ett stort problem. Jag vet ingen större härva än den här, säger Niclas Antonsson. Foto: Larmtjänst.

”Har aldrig sett något liknande”

– Under mina drygt tolv år på Larmtjänst har jag inte varit med om något liknande. Det säger Niclas Antonsson, utredare och tidigare kriminalpolis.

Han vill inte gradera hur organiserad den här brottsligheten är men konstaterar att flera personer måste varit inblandade:

– Någon eller några ger sig ut på nattliga raider för att stjäla, prylarna har plastats in och förvarats. Minst två personer har i det här fallet åkte ner från Stockholm till Kungsbacka och lastat över stöldgodset.

Ett stort antal stölder och förflyttningar gör att han drar slutsatsen att en liga ligger bakom allt.

– Ena natten kan de exempelvis ha slagit till i Ljungby, påföljande nätter i Markartyd, Jönköping eller Huskvarna.

Antonsson säger att det uppenbarligen inte är spontantjuven som slagit till vid åsynen av en snygg stereo, känt behov av en airbag eller en hel mittkonsol med navigator.

– Om det sedan finns en ”gudfader” som beordrar rensning i den ena stan efter den andra går inte att säga.

Han säger också att stölder av det här slaget är ett jättestort problem, koncentrerat till storstäderna. Men att det alltså görs även raider på andra ställen.

Miljonkostnad

En airbag som utlösts får inte återanvändas i Sverige.

Niklas Antonsson:

– Utomlands är det inte lika uppstyrt. Därför finns det en svart marknad för rattar med airbags som säljs för mellan 5 000 och 7 000 kronor. Att sätta in en ny airbag kostar nästan tre gånger så mycket. Betydligt mer om kablarna klippts av.

I ett 20-tal ärenden, mer än hälften, har det gått att spåra ägarna.

– Att reparera och återställa allt skulle kosta cirka en och en halv miljon kronor. I flera fall har försäkringsbolagen därför löst in bilen för att slippa all administration. Bilägarna har fått pengar att köpa en annan bil.

Svenska chaufförer är, som alla vet, på väg bli akterseglade av utländska förare som dumpar priserna. Antonsson:

– Det borde finnas många yrkesförare som sett konstigheter på uppställningsplatserna. Detta kan inte vara enda försöket att föra ut reservdelar ur landet. Om det vore på det viset så hade väl lotteriinspektionen slagit till. Med större rättspatos skulle svenska chaufförer hjälpa sig själva, i varje fall försvåra för oseriösa utländska åkerier, om de hörde av sig till oss när de gör intressanta iakttagelser.

Ser mycket

Han säger att allmänheten är polisens bästa spanare.

I två fall kom tjuvarna över två bilnycklarna till personbilar av bilmärket Lexus. De är borta:

– Än har vi inte hittat en stulen personbil på någon svensk lastbil, säger Niclas.

Tillverkarna av airbags har serienummer för spårning. Stölderna skedde kort före det att chauffören greps.

Facebook har blivit en bra kanal för att hitta stulna bilar. Så hittades en silverfärgad/ blå Volvo FH13 8X och ett tillkopplat släp. Ekipaget, med en dumperkärratillkopplad, allt värt 1,3 miljoner, stals nattetid i Alingsås. Larmtjänst och företaget, Bresons grävmaskiner, publicerade stölden på Facebook.

Dagen därpå såg en åkare bilen och släpet i Trelleborg. Han kände igen den stulna bilen från FB och kontaktade polisen.

Bil och släp kunde säkras och en person greps.

– En åkare i Trelleborg kände igen bilen, vände och ringde polis. Bilen stod undanskymd på ett industriområde och bakom ratten satt en polsk förare. Han satt och väntade på nästa färjetur och det var bara några minuter till – sedan hade den varit borta, säger Lars-Erik Eriksson, vd.