• Dokumentera, dokumentera, dokumentera! Det uppmanar Danne och Ankie på Miljöplanering AB. Uppgifter om korrespondens, serviceprotokoll och avtal kan betyda mycket för den som behöver ta strid för garantier eller andra åtaganden.

”Maskinsäljarna måste lära sig av lastbilssidan”

Efterlyser högre tillgänglighet och säkrare service

Det har blivit allt vanligare att nya maskiner inte fungerar som de ska och att serviceorganisationen står handfallen, tycker Ankie, Danne och Markus Larsson på Miljöplanering AB i Tullinge. – Allt oftare drabbas vi av serviceorganisationers brister på både kunskaper och tillgänglighet. Problemen är tydliga på maskinsidan. På lastbilssidan är det annorlunda. Där möter eftermarknaden upp med långa öppettider och service även under helger, säger Danne.

Ankie, Danne och Markus upplever att problemen har många bottnar.

– Ett bekymmer är att maskinerna släpps för tidigt från fabrik. Styrsystem och dess mjukvaror är inte alltid färdigutvecklade när leveranserna startar. När ett problem väl är ett faktum förefaller det vara svårt för serviceorganisationen att få rätt support.

– Ingen skugga ska falla på servicekillarna som kommer ut till maskinerna. De är våra hjältar. Men de behöver support när det uppstår nya problem, som varken de eller verkstäderna känner till.

Företagets senaste maskininvestering, en bandgrävare från Kobelco, har kunnat göra nytta direkt – utan dröjsmål. Men så är det inte alltid.

– Det är enormt pinsamt att ta ut en ny maskin i produktion och sedan stå där och förklara för kunden att den inte fungerar. Vi har till och med fått lämna tillbaka maskiner som det inte blivit ordning på, säger Ankie.

– I värsta fall leder krånglande maskiner till att vi tappar jobb, tillägger Danne.

Tilltagande problem

Ankie, Danne och Markus tycker att problemen har ökat under senare år. Mycket handlar om motorstyrningarna. Under de senaste två åren har det varit omfattande problem med fyra helt nya maskiner.

– Allt har blivit känsligare, utvecklingstakten är hög och det är inte allt som är färdigt när det kommer ut till oss. En gång började det larma redan efter ett par timmar och det tog flera månader innan den nya mjukvaran var klar så att systemet kunder uppdateras.

Klockrent på lastbilssidan

Eftersom Miljöplanering AB även äger flera lastbilar är det lätt att göra jämförelser med hur det fungerar i den branschen.

– Maskinsidan måste absolut titta mer på hur det fungerar på lastbilssidan. Där är serviceorganisationen klockren.

Ankie tycker att eftermarknadsorganisationerna på maskinsidan måste erbjuda hög tillgänglighet på telefon och att utföra service och reparationer även under kvällar och helger. Dessutom behöver de i flera fall bli bättre på support, lagerhållning och dokumentation.

– I våra kontakter med eftermarknadsorganisationer ser vi tydliga skillnader. Hos CEMA Maskin AB slirar det aldrig med serviceprotokoll eller annan dokumentation. De hör till och med av sig inför det att en garanti börjar gå mot sitt slut, helt enkelt för att kontrollera att allt fungerar som det ska.

Dokumentation

Ett annat tips är själv vara väldigt noga med all dokumentation – både att spara och kontrollera.

– Det är inte alla verkstäder som förmår att märka fakturorna med korrekta objekt och reparationsdatum.

Danne konstaterar av egen erfarenhet att krånglande maskiner kan leda till långvarigt strul som kostar både tid, energi och inte minst pengar.

– Med tanke på hur tuffa sådana fall kan vara för oss så kan man ju tänka sig hur besvärligt det kan vara för en enmansföretagare. Om en liten aktör inte får rätt hjälp i rätt tid kan den här typen av problem sänka hela företaget. Det är ju helt orimligt, säger Danne.

Miljöplanering_10: Dokumentera, dokumentera, dokumentera! Det uppmanar Danne och Ankie på Miljöplanering AB. Uppgifter om korrespondens, serviceprotokoll och avtal kan betyda mycket för den som behöver ta strid för garantier eller andra åtaganden.