• Basen för Team Marc låg här, i lokaler på Hisingen. Ägaren till fastigheten säger att bolaget dagligdags fick brev från Skattemyndigheten, kronofogdemyndigheten och inkassobolag. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Erica Clovéns sambo Vojlslav Petrovic hamnade i en situation där de inte ens fick öppna företagets post.

”Jag körde och han tittade på”

Lovade att utveckla företaget till något riktigt stort ...det var där det hela gick väldigt, väldigt fel

Erica Clovén, 33, är knäckt. Staten godkänner inte upplägget med ett danskt uthyrningsföretag. Hon krävs på drygt 4,5 miljoner i skatt och arbetsgivareavgifter för Team Marc. – Varken hon eller jag hade i praktiken inflytande över hur företaget drevs. Vi kallades clowner när vi ifrågasatte vad vd:n sa och gjorde, hävdar hennes sambo Vojlslav Petrovic, 45.

Team Marc hade sitt säte i Jönköping men lokaler på Hisingen. Vojlslav berättar att han var arbetslös när han 2005 fick köpa bolaget av en sjukpensionerad åkare för en krona.

– Jag tog över skulderna och körde igång. Det rullade på, vi tjänade bra och höll i pengarna. Efter ett tag hade vi fyra eller fem bilar. Tidigare arbetskamrater började köra för mig. Alla körningar utgick från Göteborg.

Petrovics kunskaper om hur man driver ett företag var begränsade. Det erkänner han.

– Jag visste inte så mycket om vilka regler och lagar som gäller.

Guld och gröna...

Här kommer en tredje person in i bilden. Vi kan kalla honom Bertil Lundberg. Vojlslav hade kört för honom tidigare och tog kontakt med honom.

– En affärsman ut i fingerspetsarna. Jag frågade honom om hjälp. Han påstod att han drivit företag i USA, med tusen anställda, och sa att han skulle utveckla Team Marc till något jättestort. Vi trodde på vad han sa.

Enligt en inlaga som advokat Lars Sundin skrivit till Kammarrätten, så tog Bertil full kontroll över företaget. Han förbjöd de andra att öppna posten, ett sätt att hindra dem från insyn av vad som hände. Antalet bilar växte till mellan 10 och 15.

Vojlslav:

– Det var jag som körde och han som tittade på. Han fick en generalfullmakt för att kunna sköta kontakterna med bankerna. För att kunna betala honom tvingades jag jobba mer och gå ner i lön, annars hade det inte gått ihop sig. Där gick det jävligt fel. Första året var det full turbulens.

Bertil drev, enligt Vojlslav och advokat Sundin, igenom sin idé att chaufförerna, ett tiotal som mest, skulle bli delägare i bolaget.

– Det finns inte ett enda dragbilsåkeri som kan betala avtalsenliga löner. Genom det upplägget skulle vi slippa tjafs och kunna visa facket fingret. Det var för att slippa bråk.

Blev halvdanskt

En kontakt etablerades med dansken Flemming Scheel och dennes företag PSL, Aps.

– Han skulle ta över administrationen av löner, skatter och arbetsgivareavgifter. Vi skulle hyra in våra anställda och försäkrades om att det följde EU-lagarna. Bertil var pådrivande. Han bestämde över vilka som skulle utföra arbete och köpte in 100 nya lastbilar, vi behöll 15.

Enligt advokat Sundin behöll Bertil vinsten av försäljningen av de andra dragbilarna.

– Han sa att han visste vad han gjorde och kunde bäst. Vi vågade inte sätta oss emot honom. Det vi vet nu såg vi inte då. Trots allt kunde han mer än oss, men vi förstod inte riktigt vad han höll på med. Både jag och Erica blev idiotförklarade om vi ställde frågor.

Bertil lämnade företaget 2008.

Tiden hann ikapp

Vojlslav och Erica säger att de hade svårt hinna med att kolla fakturorna från Danmark men upptäckte efter något år felaktigheter. Det skar sig och TM anlitade ett annat danskt bemanningsföretag, PTM. Våren 2011 hörde skattemyndigheterna av sig. Ett år senare kom beskedet att Team Marc skulle få tillbaka cirka 200 000 i moms.

Då kom signalen om att revisionen också handlade om hur bolaget hyrt in ett 20-tal chaufförer från PSL, som inte betalat för sig i Danmark. Ett halvår senare kom den kraftiga upptaxeringen.

Team Marc försattes i konkurs i mars förra året, med en brist i boet på 14 miljoner.

Skatteverket stöder sig på skatteförfarandelagen som trädde i kraft 1 januari 2012. Erica var firmatecknare och faktiskt företrädare för bolaget. Förvaltningsrätten dömde henne att betala 4 590 474 kronor.

– Staten lär inte få pengarna, konstaterar Daniel Lindén, Skatteverket i Linköping som specialiserat sig på sådana här mål.

Erica Clovén:

– Jag har fått psykiska problem av allt strul och jobbar inte längre.

Advokat Sundin anser att skattefrågan bedömts felaktigt och att en företrädare bara kan bli krävd att betala om han eller hon uppträtt grovt oaktsamt.

– Under alla förhållanden finns det skäl att jämka beloppet.

Han har tagit målet till Kammarrätten.

Åkeri & Transport har förgäves sökt Bertil.