• Här ska framtidens trafiksäkerhet forskas fram.
  • Testområdet är många gånger större än Volvos testområde intill. Samt lika stort som Landvetter flygplats, två miljoner kvadratkilometer.
  • Ett barn rusar ut framför bilen. En sådan situation ger impulser till broms som slår till innan föraren hinner reagera. Det finns nu i Volvos lastbilar. Nu gäller det att fokusera på framtidens trafiksäkerhet. Foto: TV4

”Första anläggningen i världen i sitt slag”

Testbanan ska hjälpa oss minimera riskerna

Här är testbanan som ska ta oss in i framtiden. En arena i jätteformat för att fundera ut tänkbara framtida olycksrisker. Det är ett område där krockar ska öka trafiksäkerheten. – Banan är till för aktiva system för ökad säkerhet i trafiken. Att kunna vara förutseende för att konstruera teknik som förebygger olyckor, säger Maria Khorsand, vd för SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Fyra kvarter stadsmiljö, sex kilometer landsväg och en kilometer motorväg, högfartsområde, finns på ett och samma ställe i skogarna utanför Borås. Anläggningen är granne med Volvos testbana i Hällered, men med sina två miljoner kvadratmeter avsevärt större.

Maria Khorsand framhåller att inriktningen är proaktiv och ser framför sig scener för fejkade olyckor:

– Det är en väldigt avancerad arena. Vi hoppas kunna attrahera många internationella företag.

Satsningen, en halv miljard, har gjorts av SP och Chalmers tekniska högskola som delat på kostnaden, 60 respektive nästan 40 procent.

– Anläggningen är unik, den första i världen i sitt slag. Vi ligger tre år före samtligakonkurrenter, sa Pether Wallin stolt vd för Astazero vid invigningen.

Karin Markides, rektor på Chalmers:

– Nästa generation studenter kommer här att bli samhällets agenter för förändring.

Lastbil bromsar själv

De sista slantarna plockades fram av Volvo lastvagnar, Volvo PV, Scania och Autoliv.

Vid invigningen fick pressen testa hur det är att köra självstyrande personbilar, i ett biltåg, utan att behöva lägga händerna på ratten. Volvo visade förstås upp FH-lastbilen som garanterat inte kan köra på något, exempelvis en bil som stannat framför. En nödbroms slår till i upp till 80 kilometer i timmen, om föraren tappat kontrollen.

Hur en bil automatiskt bromsar in framför ett utspringande barn var något annat som visades upp.

Det är nutid – framtiden ligger på de den gigantiska banan, 300 000 kvadratmeterna asfalt och fyra kvarter stadsmiljö.

Bilar som parkerar själva, autonoma fordon, finns praktiskt taget i redan. Det är en teknik som minskar antalet plåtskador, olyckor och förutser trafiksituationer. Föraren kan stanna utanför p-huset eller p-platsen.

Hela området är på två miljoner kvadrat, lika stort som Landvetter flygplats.

– Fordonen tar över allt mer. Förarens insats marginaliseras allt mer. Att ”köra bil” blir allt mer en transport, sa Wallin, som sa att kunder redan står i kö.

Tjuvstart

Först av alla, som en smygstart, var forskare från Luleå Tekniska högskola.

Pether Wallin var mycket nöjd med pressens uppslutning, bland många andra deltog 20 journalister från åtta länder.

– Tysk bilindustri har också visat stort intresset men vi har även haft besök från Japan och Korea som ville skriva kontrakt.

AstaZero är världens första fullskaliga testbana för framtida trafiksäkerhet. Förkortningen står för Active Safety Test Area och för statens nollvision om antal dödade i trafiken.