• Oron är stor att DHL ska sänka priserna. DHL-transportörernas VD Magnus Kagg tror mer att det är ett skrämskott. På bilden en DHL-chaufför. Foto: DHL

”Ersättningen sänks med fyra procent”

DHL dementerar rykten om några generella avtal

Stor oro råder bland DHL:s underleverantörer, sammanlagt 350 hämtnings-distributörer. – DHL kräver att deras fraktersättning ska minska med fyra procent. Det säger en person med god inblick i ett av dessa företag.

Åkarna fick nyligen chockbeskedet. Det har skett genom mejl, telefon och personliga besök.

– Allt ska tydligen gå blixtsnabbt. Vår VD fick bara någon dag på sig att ta ställning. Kravet ska gälla från mitten av april. Han kan knappt sova på nätterna.

Vår uppgiftslämnare har många års erfarenhet av branschen. Han vill vara anonym.

– Det blir ett hårt slag mot näringen om kravet går igenom Jag känner att jag måste göra något för att uppmärksamhet om ”gryningsräden”. Min chef försöker att aldrig visa något utåt men jag ser på honom att han är väldigt bekymrad. De flesta i hans ställning har stor respekt för DHL.

Gruppen det gäller sköter hämtning och sändningar med styckegods på upp till två och ett halvt ton.

– Kravet på en sänkning av ersättningen berör tusentals bilar i Sverige. DHL kräver fyra procents lägre fraktersättning. Det är i varje fall vad som gäller för vårt företag - en förutsättning för fortsatt samarbete.

Låg lönsamhet

Vår uppgiftslämnare säger att vinstsnittet för intresseorganisationen DHL-transportörerna ligger en procent i vinst.

– Vårt åkeri ligger lägre än så. I april gick lönerna upp. Kalkylen spricker. Redan 2009 sänkte DHL ersättningen för många åkerier. Vi tvingas skruva varje år på allt för att få det att gå ihop. Nu finns inga marginaler.

Han säger att allt snack om att svensk åkerinäring och svenska chaufförer ska värnas är rent nonsens.

– Största utgifterna i bränslet och lönen till chauffören, kostnader som inte kan påverkas. Några synergi-effekter finns inte att hämta. Åkarna kan inte göra något för att öka lönsamheten.

Åkeriet har 90 chaufförer.

– Min åkare är mycket dyster, och vad jag förstår så kommer han att säga upp avtalet. Men andra, som inte har något att annat att luta sig mot, känner kanske kniven mot strupen och säger ja.

Utländska chaufförer, kan det vara lösningen?

– Tyskland har en annan arbetsmarknadspolitik och där kanske det går att göra så. För oss är det inget alternativ. Vår ägare har alltid sagt att det aldrig ska behöva gå så långt. DHL måste hitta sina pengar någon annanstans. Åkerierna ska inte täcka deras underskott. Om lönsamheten minskat så måste kunderna betala mer.

Skulle det rent praktiskt funka med utländska chaufförer?

– Knappast. Har man 30 lossningar och 20 lossningar varje dag och bara behärskar dålig engelska, så är det är väldigt jobbig lösning. Det går i varje fall inte i en handvändning.

DHL lägger på drivmedelstillägg till kunderna. Men åkerierna tar aldrig ut en sådan kostnad.

– Alla skriker att den här näringen ska följa kollektivavtal, men åkerierna ges inte förutsättningarna för det. Ett åkeri som flaggas ut svartmålas.

Alla kostnader kollas

Vår uppgiftslämnare säger att det inte finns något utrymme för ökade kostnader.

– Det är så tajt, så om en chaufför behöver nya skor så ska det tas i ledningsgruppen. Bilarna är i allmänhet gamla och avskrivna, åkarna skruvar och gör allt för att de ska rulla.

Jessica Ölvestad, kommunikationschef DHL Freight, Sverige:

– Detta är en historisk situation. Ränteläget är gynnsamt, oljepriset är lågt. Vi har en kraftig tillväxt inom detalj- och e-handel och därmed inom segmentet paket och styckegods. Volymerna på marknaden har ökat. Det blir billigare per paket. Därför måste kostnaderna ses över.

Ölvestad dementerar att DHL generellt inte gått ut med en siffra på fyra procent.

– Det sker alltid en förhandling med respektive åkeri.

Andra kanske tvingas sänka ännu mer?

– Vi kommenterar inte förhandlingar mellan två parter. Det diskuterar vi inte med tredje part. Men absolut, det finns en skillnad utifrån vilka volymer var och ett åkeri har.

Hur fort måste åkerierna svara?

– Diskussionen, om priser, leveranser och uppdrag, pågår ständigt. Det är inget generellt. Vi kommenterar inte förhandlingar mellan två parter.

Är de ute ur bilden om de inte nappar?

– Det kan jag inte uttala mig om.

Det är väl ganska logiskt att de inte får vara kvar om de inte accepterar?

– Jag vet inte vilket åkeri du talar om, enskilda fakta, och vad de fått ta ställning till. När kapaciteten på marknaden ökat så är det nödvändigt att se över kostnaderna och ökad effektivitet för åkeriet.

Magnus Kagg är VD för DHL-transportörernas intresseorganisation:

– Att en part ensidigt vill ändra ersättningen strider mot de avtal vi har. Jag skulle bli mycket förvånad om DHL skulle bryta mot dessa. Snarare tror jag det är ett försök att minska förväntningar på höjningar som åkerierna behöver.